Specjalizacja Analiza danych i badania społeczne

dr Szymon Czarnik - koordynator specjalizacji:

Skłamałbym określając studia w ramach specjalizacji jako lekkie, przyjemne i użyteczne. Użyteczne – jak najbardziej: nasi absolwenci (płci obojga) dzięki zdobytym kompetencjom analitycznym znajdują pracę w instytucjach publicznych i firmach badawczych; czasem sami takie firmy zakładają. Przyjemne – chyba też: przynajmniej nam, prowadzącym zajęcia, kontakt ze studentami żywo zainteresowanymi tematyką dostarcza sporo satysfakcji i mniemam, że satysfakcja jest obopólna (oczywiście nie wypada mi napisać nic innego, więc na wszelki wypadek radzę zapytać starsze koleżanki i kolegów). Lekkie – raczej nie, jeśli przez lekkie rozumiemy niewymagające wysiłku: kursy oferowane w ramach specjalizacji wymagają systematycznej pracy, którą staramy się wspierać przystępnymi materiałami dydaktycznymi i indywidualnym podejściem do potrzeb uczestników. Zajęcia mają charakter zdecydowanie praktyczny, ponieważ wszyscy prowadzący stale praktykują to, czego uczą: trzon specjalności to kursy analityczne prowadzone przez analityków. Zapraszamy!
 


 

Dlaczego warto wybrać tę specjalizację?

  • zajęcia w ramach specjalizacji prowadzą praktycy mający duże doświadczenie badawcze, analityczne i rynkowe
  • przygotowujemy studentów do prowadzenia samodzielnych badań społecznych, marketingowych oraz ewaluacyjnych
  • dajemy praktyczne umiejętności prowadzenia badań i przekazywania ich wyników na potrzeby różnego rodzaju odbiorców (środowiska naukowe, administracja publiczna, korporacje)
  • kształcimy umiejętności z zakresu zarządzania projektami (praca zespołowa, kompetencje komunikacyjne, zarządzanie czasem)
  • nasi absolwenci zyskują umiejętności projektowania i prowadzenia badań zarówno dla potrzeb sektora biznesowego (badania rynku, badania dla potrzeb zarządzania), sektora publicznego (badania opinii społecznej, diagnoza społeczna, ewaluacja programów publicznych), jak i organizacji pozarządowych
     

Jak pracujemy?

Kursy oferowane w ramach specjalizacji wymagają sporo systematycznego wysiłku, który staramy się wspierać przystępnymi materiałami dydaktycznymi i indywidualnym podejściem do potrzeb uczestników. Nie ma dobrej praktyki bez solidnej teorii, więc na zajęciach dbamy o to, by wiedzę teoretyczną przekazywać w sposób ukazujący jej bezpośrednie powiązanie ze sposobem prowadzenia analiz i interpretacją uzyskiwanych wyników. Zajęcia mają charakter zdecydowanie praktyczny, ponieważ wszyscy prowadzący stale praktykują to, czego uczą: trzon specjalności to kursy analityczne prowadzone przez analityków.
 

Dla kogo jest ta specjalizacja?

  • dla tych, którym zależy na najlepszym przygotowaniu metodologicznym
  • dla tych, którzy chcą prowadzić komercyjne badania rynkowe i społeczne
  • dla tych, którzy myślą o ciekawej i pewnej pracy po studiach
     
Łączysz zainteresowania humanistyczne z upodobaniem do ścisłego rozumowania?
Masz przeczucie, że dobry analityk musi nie tylko rozumieć liczby, ale też rozumieć ludzi?
Chcesz uczyć się badań i analizy od najwyższej klasy praktyków realizujących projekty dla biznesu i instytucji publicznych?
Chciałbyś mieć rozwojową i dobrze płatną pracę, w której wykorzystasz swoje talenty analityczne?
Jeśli tak – podejmując studia na naszej specjalizacji, szybko nabierzecie przekonania, że jesteście właściwymi ludźmi na właściwym miejscu!
 

Gdzie mogą pracować absolwenci tej specjalizacji?

Wszędzie w cenie są dobrzy analitycy, bo wszystkim zależy na podejmowaniu dobrych decyzji. Kończąc naszą specjalizację, zyskujesz solidny warsztat analityczny, który umożliwi Ci wejście na jedną z wielu różnych ścieżek kariery zawodowej z dobrze ugruntowaną wiarą we własne umiejętności.

Nasze absolwentki i nasi absolwenci pracują w firmach badań rynku i opinii, działach marketingu i HR, agencjach reklamowych i PR, bankach, instytucjach publicznych i samorządowych. Są poszukiwanymi pracownikami, ponieważ kompetencje, które dajemy, cenione są we wszystkich branżach, w których kluczowe znaczenie ma umiejętność wytwarzania odpowiednich danych, ich rzetelnej analizy i adekwatnej interpretacji uzyskanych wyników.
 

Program specjalizacji

Kręgosłup specjalizacji stanowią kursy analizy danych. Zaczynamy od podstaw, czyli od inteligentnego zastosowania podstawowych technik statystyki opisowej i wnioskowania statystycznego.

Następnie przechodzimy do modeli regresyjnych, pozwalających na prognozowanie określonych cech jednostek na podstawie zestawu konkretnych informacji o tych jednostkach, oraz analizy czynnikowej umożliwiającej badanie wzajemnych związków między różnymi cechami.

Na tych fundamentach bazują kolejne kursy, poświęcone takim technikom, jak analiza korespondencji, analiza skupień, czy modelowanie strukturalne. Wszystkie te kursy służą systematycznemu budowaniu warsztatu analitycznego pozwalającego kompetentnie dobrać właściwy sposób analizy do konkretnego rodzaju danych.

Z kolei kursy poświęcone marketingowi, ewaluacji polityk publicznych, funkcjonowaniu organizacji, czy socjologii finansów, dostarczają kontekstowej wiedzy umożliwiającej efektywne wykorzystanie poznanych technik analitycznych do rozwiązywania konkretnych problemów natury społecznej i gospodarczej


Kursy obowiązkowe:

  • Wielowymiarowa analiza danych
  • Zaawansowana wielowymiarowa analiza danych
  • Dobór próby w badaniach społecznych
  • Data mining w badaniach społecznych
  • Skalowanie w badaniach społecznych i marketingowych
  • Warsztaty analizy danych zastanych
  • Modelowanie strukturalne zmiennych ukrytych
  • Zarządzanie projektami
  • Marketing
  • Warsztaty badań marketingowych
  • Analiza i ewaluacja polityk publicznych
  • Warsztaty badań ewaluacyjnych


Przykładowe kursy do wyboru:

  • Socjologia gospodarki
  • Zaawansowany pomiar w badaniach społecznych (IRT)
  • Antropologia i badanie organizacji
  • Socjologia organizacji
  • Business communication
  • Komunikacja społeczna
  • Teoria gier jako narzędzie analizy socjologicznej
  • Ewaluacja Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich
  • Konsumpcjonizm i jego badanie


Zobacz pełną ofertę kursów dla studentów i studentek socjologii II stopnia w IS UJ: Aplikacja Sylabus UJ