Web Content Display Web Content Display

Społeczne skutki..., M. Niezgoda (red.)

Marian Niezgoda (red.), Społeczne skutki zmiany oświatowej w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.

Niewątpliwą zaletą opiniowanego tomu jest wieloaspektowość zamieszczonych w nim analiz. Autorzy wyszli poza schemat szukania odpowiedzi na pytania o skutki procesów społecznych w masowych badaniach typu sondażowego (chociaż takie dane także wykorzystują). Analizują różnorodny materiał pokazujący szkołę, nauczyciela i uczniów w różnych perspektywach wykorzystując, co warte podkreślenia, różne perspektywy teoretyczne - mechanizmu zmiany społecznej, reprezentacji społecznych, socjologii organizacji, socjologii zawodów, podejście systemowe, instytucjonalne i aktywistyczne (podmiotowe). Analizy są dokonywane z uwzględnieniem szerokiego kontekstu społecznego. Od strony metodologicznej widać nacisk na wykorzystanie danych jakościowych, szukania sposobów myślenia i sensów nadawanych przez badanych, którymi interesują się Autorzy. (...) Cały tom może być dobrym przykładem zastosowania w jednym projekcie triangulacji technik badawczych i wykorzystywania różnorodnych źródeł i danych.
Z recenzji prof. Lesława Habera.

Published Date: 14.05.2013
Published by: Aleksandra Łapińska