Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Czego i jak uczymy?

Data science jest coraz bardziej dynamicznie rozwijającym się obszarem zastosowania informatyki i statystyki do przetwarzania i analizy dużych zbiorów danych (big data) - w tym danych dotyczących zagadnień z nauk socjologicznych, zarządzania, ekonomii, mediów i komunikacji. Oferowane przez nas studia integrują treści z zakresu nauk społecznych z wykorzystaniem wiedzy kierunków ścisłych (matematycznych i informatycznych).

Program jest oparty na szerokim wachlarzu innowacyjnych metod nauczania, których wspólnym mianownikiem jest praktyczne wykorzystanie narzędzi analizy danych w celu rozwiązywania problemów w obszarze badań społecznych, biznesu, polityk publicznych.

Studentki i studenci równolegle do zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności planowania i prowadzenia badań społecznych oraz analizy danych, będę mieli możliwość poznać podstawy empirycznych nauk społecznych, m.in.: ekonomii, psychologii, socjologii, nauk politycznych.
 

Ukończenie kierunku ADS umożliwi podjęcie zatrudnienia na rynku pracy w szybko i dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym, które coraz bardziej potrzebuje specjalistów potrafiących sprawnie stosować narzędzia analizy danych i interpretować wyniki.

Zaawansowane kompetencje badawczo-analityczne umożliwią także absolwentom i absolwentkom prowadzenie samodzielnej pracy naukowej np. w przypadku wyboru ścieżki kariery naukowej.
 

Oprócz twardych kompetencji badawczo-analitycznych, w programie kierunku nacisk położony jest m.in. na:

  • rozwój konstruktywnego krytycznego myślenia o informacjach dostępnych w przestrzeni publicznej
  • wypracowanie umiejętności oceny jakości dowodów naukowych i argumentów wspartych danymi empirycznymi
  • uwrażliwienie na kompleksowość i komplementarność procesów społecznych
  • rozwój kreatywności i nieszablonowego rozwiązywania problemów - kształtowanie otwartości na nieznane i stawianie czoła wyzwaniom
  • rozwój wrażliwości humanistycznej i odpowiedzialności za konsekwencje wykorzystania informacji

Nasi absolwenci i absolwentki dysponując takim unikalnym zestawem kompetencji, będą wysoce cenionymi badaczami-analitykami, ale także odpowiedzialnymi użytkownikami informacji w wielu profesjach!


Celem kształcenia na kierunku ADS w IS UJ jest przede wszystkim

  1. Wyposażenie w wiedzę, jak posługiwać się technikami gromadzenia, przetwarzania i analizy danych ilościowych i jakościowych z użyciem aplikacji komputerowych i programowania
  2. Nabycie przez studentów i studentki umiejętności interpretacji wyników analiz w kontekście biznesowym i badanych zjawisk społecznych
  3. Nabycie przez studentów i studentki umiejętności projektowania i przeprowadzenia badania opartego na pozyskaniu danych klasycznymi technikami ankiety i wywiadu, wykorzystaniu danych z systemów bazodanowych i transakcyjnych oraz ekstrakcji danych nieustrukturyzowanych z Internetu i innych zasobów
  4. Rozwinięcie kompetencji do samodzielnej realizacji zadań badawczo-analitycznych
  5. Nabycie kompetencji cyfrowych ważnych dla wykonywania zawodu badacza-analityka
  6. Dysponowanie kompetencjami do budowania argumentacji, podejmowania decyzji, zarządzania zmianą.