Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

Professor Barbara Worek

Professor Barbara Worek

position: university professor

E-mail: b.worek@uj.edu.pl


Barbara Worek - Professor at the Jagiellonian University, employee of the Institute of Sociology at the Jagiellonian University and expert at the Centre for Evaluation and Public Policy Analysis at the Jagiellonian University. Gained research experience by participating in Polish and international projects on evaluation, public policies, human capital, lifelong learning.

Author and co-author of publications on public policies, research methodology, evaluation and numerous research reports. Her research interests focus on human capital issues , public policy analysis and qualitative research. Since 2009, she has been involved in Human Capital Study research and since 2020 in research projects related to the development of distributed energy in Poland.

Since 2017, she is a member of the Scientific Council of the Foundation of European Regions for Research on Education and Vocational Training (FREREF) and since 2020 of the Sectoral Competence Council for the Development Services Sector.

Scientific and research interests

  • Education
  • Human capital
  • Labour market
  • Social aspects of distributed energy development
  • Reserach methodology
  • Qulitative data analysis

Publications

2022

  • Worek, B., Micek, D. ., & Kocór, M. (2022). Aspekty społeczne i kulturowe w Strategii rozwoju energetyki rozproszonej w Polsce do 2040 roku. Energetyka Rozproszona, (8), pp. 23-30. DOI: https://doi.org/10.7494/er.2022.8.23.

2021

  • Kocór, M. Czarnik, S.; Worek, B.; Micek, D.; Jelonek, M.; Prokopowicz, P.; Górniak, J.; Szczucka, A. (2021). Methods of Measuring the Skills Mismatch in the Human Capital Study. Ask: Research and Methods. Volume 30, Issue 1 (2021) DOI: https://doi.org/10.18061/ask.v30i1.
  • Worek, B. Górniak, J. Lisek, K. (2021). Rozwój kompetencji dorosłych Polaków w warunkach pandemii COVID-19. In: Czarnik i in. Bilans Kapitału Ludzkiego. Raport podsumowujący wyniki badań 2019-2020. PARP. Warszawa. pp. 115-139.
  • Lisek, K. Worek,. B. Nowe strategie na nowe czasy? Inwestycje średnich i dużych przedsiębiorstw w kompetencje pracowników w czasie pandemii COVID-19. In: Czarnik i in. Bilans Kapitału Ludzkiego. Raport podsumowujący wyniki badań 2019-2020. PARP. Warszawa. pp. 86-114.
  • Worek, B. Kocór, M. Micek, D, Lisek, K, Szczucka A., (2021). Społeczny wymiar rozwoju energetyki rozproszonej w Polsce – kluczowe czynniki i wyzwania. Energetyka Rozproszona 5-6; https://doi.org/10.7494/er.2021.5-6.105.
  • Szczucka A, Lisek, K. Worek, B. Kocór M., Micek D. (2021). Sieć SKER i jej otoczenie – analiza wzorców komunikacji i powiązań z wykorzystaniem analizy sieci społecznych. Energetyka Rozproszona 4.

2020

  • Cieślik, Ł. Dynowska-Chmielewska, K., Federowicz, M. Głuc, K. Górniak J., Hausner, J. Jelonek M., Kędzierski, M. Mazur, S., Paprocki, W. Worek B. (2020) Poza horyzont : kurs na edukację : przyszłość rozwoju systemu kompetencji w Polsce. Kraków: GAP.
  • Rozwój kompetencji : uczenie się dorosłych i sektor rozwojowy. GÓRNIAK JAROSŁAW, Anna Strzebońska, WOREK BARBARA. Warszawa : Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, 2020.

2019

2018

  • Worek, B., Szczucka, A.. (2018). Kto, jak i gdzie się uczy? Aktywność szkoleniowo-rozwojowa w Polsce w świetle badań Bilansu Kapitału Ludzkiego. In: M. Gromadzka (ed.). Przestrzenie i miejsca edukacji dorosłych w Polsce. Seria Naukowa. T. 4. FRSE. Warszawa. pp. 38-69

2017

  • Kocór M., Worek B. (2017). Adult learning – providing equal opportunities or widening differences? The Polish case. British Journal of Educational Studies. Vol 64 (4) 2016, pp. 1-22.
  • Worek B. (2017). Metody jakościowe i ich wykorzystanie w obszarze pracy socjalnej. Zeszyty Pracy Socjalnej, 22(2) 2017, pp. 93-103.
  • Worek, B, Jelonek, M. Kocór, M (2017). Czy nauczyciele uczą się przez całe życie? Kompetencje i aktywność edukacyjna nauczycieli. Edukacja 2017, 1(140), pp. 85-107.
  • Kocór M., Worek B. (2017). Qualitative comparative analysis in theory-based impact evaluation, In: J, Pokorski, Z. Popis. T. Wyszyńska, K. Herman-Pawłowska (eds.). Theory-based evaluation in complex environments. PARP. Warszawa 2016.
  • Turek B., Worek B. (2016). Aktywność edukacyjna osób starszych w Polsce — poziom, uwarunkowania i kierunki rozwoju polityki publicznej, Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje, 33(2), pp. 87-108.
  • Kocór M., Worek B. (2016). Metody pomiaru zapotrzebowania na kompetencje różnych sektorów gospodarki. Społeczeństwo I Edukacja. Międzynarodowe Studia Humanistyczne. Vol 21 (2) 2016.

2015

  • Worek, B. (2015). Czy dorośli Polacy nie muszą się uczyć? Uwarunkowania i konsekwencje bierności edukacyjnej osób dorosłych. Acta Universitatis Wratislaviensis Socjologia LXI No 3651. pp. 17-35.
  • Worek B., Turek K., Szczucka A. (2015). Problemy i dylematy rozwoju polskiego systemu uczenia się przez całe życie, Edukacja 2015, 1(132), pp. 151-167.
  • Worek B. (2015). Uwarunkowania i konsekwencje bierności edukacyjnej dorosłych Polakówm In: J. Górniak (ed.) (Nie)wykorzystany potencjał Szanse i bariery na polskim rynku pracy. PARP. Warszawa.
  • Worek B. (2015). Reasons for and consequences of educational passivity of adult Poles, In: J. Górniak (ed.) (Not)used potential. Chances and barriers in the Polish labour market. PARP. Warszawa.
  • Worek B. (2015). Szkoły wyższe a uczenie się przez całe życie, In: J. Górniak (ed.). Program Rozwoju Szkolnictwa Wyższego do 2020 r. Part III. Diagnoza szkolnictwa wyższego. FRP. Warszawa.
  • Worek B. Turek K. (2015). Uczenie się przez całe życie – „akcelerator” rozwoju, In: J. Górniak (ed.). Polski rynek pracy – wyzwania i kierunki działań na podstawie badań Bilans Kapitału Ludzkiego 2010-2015. PARP. Warszawa.
  • Szczucka A., Turek K. Worek B., (2012). Uczenie się dorosłych i rozwój kapitału ludzkiego: aktorzy, strategie, uwarunkowania i bariery, In: Górniak J. (ed.) Kompetencje jako klucz do rozwoju Polski. Raport podsumowujący drugą edycję badań „Bilans Kapitału Ludzkiego” realizowaną w 2011 roku, PARP Warszawa.
  • Worek B. (2012). Vocational Education vs. Regional Labour Market Needs – The Małopolska Region Case Study, In: Skills Monitoring in European Regions and Localities. State of the Art and Perspectives, Rainer Hampp Verlag, Monachium.
  • Worek, B (2011). Różnice płci w badaniach empirycznych: doświadczenia, perspektywy, wyzwania, In: Gender w społeczeństwie polskim, K. Slany, J. Struzik, K. Wojnicka (eds.) NOMOS, Kraków.
  • Worek, B. (2011). Kształcenie przez całe życie w polskiej edukacji: system, perspektywa czy płynna rzeczywistość? Analiza na przykładzie Małopolski, In: Społeczne skutki zmiany oświatowej w Polsce, M. Niezgoda (ed.), Wydawnictwo UJ, Kraków.
  • Jelonek, M. Szczucka, A. Worek, B. (2011). Rozwój kapitału ludzkiego w Polsce: główne wyzwania, In: Bilans Kapitału Ludzkiego w Polsce, J. Górniak (ed.), PARP, Warszawa.

2010

  • Jelonek M. Keler, K. Worek, B. (2010). Dane – ich gromadzenie, integracja i jakość, In: W kierunku polityki rynku pracy opartej na dowodach, J. Górniak, S. Mazur (eds.)., W-wa: Pracodawcy RP.

2009

  • Worek, B. (2009). Rzetelność i trafność w badaniach jakościowych: ocena jakości danych, In: J. Dziechciarz (ed.). Projektowanie, ocena i wykorzystanie danych rynkowych., Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 51, s. 136-148.

2008

  • Worek, B. Górniak, J. (eds.) (2008). Kształcenie przez całe życie: perspektywa Małopolski, WUP Kraków, 2008.
  • Bohdziewicz-Lulewicz,M. Szczucka, A. Worek, B. (2008). Przedsiębiorczość społeczna w Małopolsce i jej wpływ na rozwój lokalny, In: A. Giza-Poleszczuk, J. Hausner (eds.) Ekonomia społeczna w Polsce: osiągnięcia, bariery rozwoju i potencjał w świetle wyników badań, FISE, Warszawa, pp. 263-290.
  • Krupnik, S. Krzaklewska, E. Worek, B.. (2008). Wspieranie rozwoju kapitału ludzkiego przez przedsiębiorstwa społeczne. In: A. Giza-Poleszczuk, J. Hausner (eds.) Ekonomia społeczna w Polsce: osiągnięcia, bariery rozwoju i potencjał w świetle wyników badań, FISE, Warszawa 2008, pp. 291-312.
  • Perek-Białas, J. Worek, B.. (2008). Ewaluacja interwencji społecznych, w: J. Hausner (eds.). Zarządzanie podmiotami ekonomi społecznej. MSAP, Kraków 2008, pp. 153-171.
  • Górniak, J. Jelonek, M. Keler, K. Krupnik, S. Wachnicki, J. Worek, B. (2008). Ocena projektów i programów: wybrane techniki badawcze i ich zastosowanie, In: B. Pietras-Goc (ed.) Ewaluacja jako standard zarządzania w sektorze publicznym, WSE, Kraków, pp. 71-100.
  • Górniak, J. Jelonek, M. Krupnik, S. Worek, B. (2008). Badania społeczne jako narzędzie oceny percepcji realizowanej polityki, In: B. Pietras-Goc (ed.) Ewaluacja jako standard zarządzania w sektorze publicznym, WSE, Kraków, pp. 143-164.
  • Worek, B. Jelonek, M. (2008). Małopolskie Partnerstwo na rzecz Promocji- Rozwoju Kształcenia Ustawicznego jako próba stymulowania inwestycji w kapitał ludzki w regionie, In: Krzysztof Bondyra, Marek S. Szczepański, Paweł Śliwa (eds.), WieloPolska regionalna? Regionalizm w Polsce a polityka strukturalna Unii Europejskiej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań, pp. 243-251.

2007

  • Worek, B. (2007). Uczestnictwo mieszkańców Małopolski w kształceniu pozaszkolnym, In: Diagnoza rynku pracy i wykluczenia społecznego w Małopolsce…, J. Górniak. S. Mazur (eds.) Małopolska Szkoła Administracji Publicznej w Krakowie.
  • Worek, B. Górniak, J. Krupnik S. (2007). Zastosowanie podejścia badań jakościowych w ewaluacji ex-post, In: Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza, A. Haber (ed.), Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.

2006

  • Worek B., Perek-Białas J. (2006). Tworzenie map pojęciowych. Jakościowa technika rekonstrukcji procesów kognitywnych, In: Józef Garczarczyk (ed.) Ilościowe i jakościowe metody badania rynku. Pomiar i jego skuteczność, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, pp. 165-178.

2005

  • Worek B., Bocheńska-Seweryn M. (2005). Zapobieganie marginalizacji społecznej głównym zadaniem Siemachy, In: Państwo i społeczeństwo.
  • Wybrane problemy rodziny u progu nowoczesności, Grażyna Makiełło-Jarża (ed.), Krakowska Szkoła Wyższa, Kraków, pp. 123-129.
  • Worek B., Bocheńska-Seweryn M., Bryda G., Bukowski A. (2005). Budowanie więzi, przywracanie szans: "Socjoterapia u Siemachy", Kraków.
  • Worek B. (2005). Zwykli ludzie o sobie, Polsce, Europie i Unii Europejskiej. In: Portrety i autoportret. Polacy o sobie, innych narodach, Europie i Unii Europejskiej, Krystyna Romaniszyn (ed.), NOMOS, Kraków, pp. 143-171.
  • Worek B., Perek-Białas J. (2005). Aktywne starzenie się, aktywna starość – określenie pojęć, In: Perek-Białas J. (ed.) Aktywne Starzenie się, aktywna starość, Aureus, Kraków, pp. 11-24.
  • Worek B., Perek-Białas J. (2005). Zabezpieczenie się na starość jako warunek aktywnej starości, In: Perek-Białas J. (ed.) Aktywne Starzenie się, aktywna starość, Aureus, Kraków, pp. 11-24.

Currently implemented projects

  • COMORELP, Monitoring regionalnych polityk uczenia się przez całe życie - consortium coordinator in an international research project implemented under the ERASMUS + program.
  • Bilans Kapitału Ludzkiego i Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego - a project implemented since 2009 by the Jagiellonian University in partnership with the Polish Agency for Enterprise Development; https://www.parp.gov.pl/component/site/site/bilans-kapitalu-ludzkiego.

Completed projects

  • 2021: Niedopasowanie kompetencyjne w programach wsparcia studentów i doktorantów. 
  • 2020 - 2022: Rozwój energetyki rozproszonej w klastrach energii (KlastER): ekspert ds. analizy społecznych uwarunkowań rozwoju klastrów energii. 
  • 2021: Niedopasowanie kompetencyjne w programach wsparcia studentów i doktorantów. 
  • 2020: Kondycja społeczno-gospodarcza rodzin w województwach podkarpackim i małopolskim, ze szczególnym uwzględnieniem zjawiska depopulacji.
  • 2018 - 2019: Analiza zapotrzebowania na kompetencje w gospodarce i na rynku pracy wraz z badaniem wartości docelowej wspólnego wskaźnika długoterminowego PO WER w obszarze szkolnictwa wyższego. 
  • 2017: Diagnoza krakowskiej młodzieży. 
  • 2017: Monitoring i ewaluacja Krajowych Inteligentnych Specjalizacji
  • 2015: Proces Przedsiębiorczego Odkrywania (PPO) i analiza potrzeb przedsiębiorstw w Polsce.
  • 2014 - 2015: Budowa krajowego systemu kwalifikacji – pilotażowe wdrożenie krajowego systemu kwalifikacji oraz kampania informacyjna dotycząca jego funkcjonowania.

Other activities

  • Since 2017: member of the Scientific Council of the Fundacja Regionów Europejskich na Rzecz Badań nad Edukacją i Kształceniem Zawodowym (FREREF).
  • Since 2018: membership in the Program Council of the Małopolska Partnership for Lifelong Learning (Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego).
  • From 2020: membership in the Chapter of the Competition for a monograph of the Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.