dr hab. Marta Smagacz-Poziemska, prof. UJ - koordynatorka specjalizacji:
Dlaczego specjalizacja poświęcona miastu? Ponieważ bez miasta nie da się dziś wyobrazić rzeczywistości. W nim żyje większość z nas, a ci, którzy mieszkają poza jego granicami administracyjnymi, są zwykle jego użytkownikami: w mieście pracują, uczą się, spędzają czas wolny, chodzą do lekarza. Współczesne miasta to lokalno-globalne przestrzenie, w których odzwierciedlają się ogólnie występujące zjawiska i problemy społeczne, ale które są również przestrzenią kreowania innowacyjnych rozwiązań technicznych, technologicznych, ekonomicznych i kulturowych. Potrzeba dziś specjalistów, którzy z jednej strony będą rozumieć „logikę miasta", a z drugiej – będą potrafili reprezentować w polityce i gospodarce interesy społeczności lokalnej i różnych grup użytkowników miasta.
Dlaczego warto wybrać tę specjalizację?
- na rynku pracy brakuje osób przygotowanych do badania, rozumienia i projektowania rozwiązań związanych z problemami współczesnych miast (m. in. dotyczącymi przestrzeni, procesów demograficzno-przestrzennych, jakości życia, aktywizacji i partycypacji społecznej) – nasza specjalizacja wypełnia tę lukę
- specjalizacja została przygotowana we współpracy z pracodawcami - na etapie projektowania programu konsultowaliśmy go z przedstawicielami firm, instytucji i organizacji oraz ekspertami zajmującymi się problematyką miejską - dzięki ich rekomendacjom program uwzględnia realne potrzeby społeczne i rynku pracy oraz ma praktyczny profil
- interdyscyplinarność – podstawą specjalizacji jest socjologia (miasta, przestrzeni, społeczności lokalnych), ale program specjalizacji uwzględnia także wiedzę z zakresu urbanistyki i architektury, ekonomii, geografii społecznej, politologii, psychologii środowiskowej, antropologii kultury i historii
- w ramach specjalizacji współpracujemy z firmami, instytucjami i organizacjami pozarządowymi zajmującymi się miastem; realizujemy projekty międzybranżowe (np. warsztaty projektowania we współpracy z Wydziałem Architektury Politechniki Krakowskiej i Wydziałem Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie), wizyty studyjne (w Krakowie i innych polskich miastach) oraz spotkania z praktykami.
Czego uczymy i jak pracujemy?
Nasza specjalizacja koncentruje się na badaniu i analizie zjawisk, procesów i problemów miejskich oraz na aplikowaniu wiedzy do rozwiązywania wyzwań i problemów współczesnych miast.
Studenci/tki zdobywają w ramach specjalizacji umiejętności z zakresu:
- diagnozowania obszarów problemowych w mieście, przygotowywania, współorganizowania i realizowania procesów/projektów rewitalizacji przestrzeni miejskiej, w tym obszarów mieszkaniowych,
- badań i ewaluacji jakości życia w mieście,
- przygotowywania, organizowania i realizowania programów aktywizacji i partycypacji społecznej (np. konsultacje społeczne, budżet partycypacyjny, centra aktywności lokalnej),
- współtworzenia strategii i programów rozwoju lokalnego,
- tworzenia i ewaluacji rozwiązań z wykorzystaniem współczesnych modeli rozwoju miasta (m.in. smart city, sustainable development),
- uspołeczniania procesów planowania przestrzennego i projektowania architektonicznego
Program specjalizacji
Program specjalizacji obejmuje następujące bloki tematyczne:
Zrozumieć miasto
Kursy: Socjologia miasta; Miasta europejskie w procesie zmian ekonomicznych i kulturowych; Specyfika badań nad miastem i społecznościami miejskimi; Kultura/kultury miasta; Gospodarka miejska i prężność miejska; Samorząd terytorialny - aktorzy i zasady gry; Procesy miejskie z perspektywy socjologii wsi
Miasto – problemy, wyzwania i rozwiązania
Kursy: Dynamics of cities, states and globalisation in sociological perspective; Ruchy miejskie - aktorzy, czynniki, przemiany; Style i sposoby życia w kontekście procesów urbanizacyjnych; Miasta w perspektywie demograficzno-społecznej; Prawo do miasta; Rewitalizacja zdegradowanych przestrzeni miejskich
Polityki miejskie i zarządzanie rozwojem miast
Kursy: Społeczeństwo obywatelskie - społeczeństwo miejskie; Władza, polityka w mieście; Współczesne koncepcje rozwoju miasta i polityki miejskie; Aktywizacja i partycypacja społeczna w mieście; SMART CITY - technologie dla ludzi; Kreowanie wizerunku miasta i marketing miejsca
Przestrzeń miejska
Kursy: Jakość usług publicznych / jakość życia w mieście jako wyzwanie metodologiczne i aplikacyjne; Socjologia przestrzeni i architektury; Systemy Informacji Geograficznej w badaniach nad miastem i w polityce miejskiej; Międzybranżowe warsztaty projektowania przestrzeni
Miasto jako zadanie
Kursy: Wyjazdy studyjne; Warsztaty przedsiębiorczości
Zobacz ramowy program specjalizacji "Społeczeństwo miejskie" w podziale na semestry
Z kim współpracujemy?
W specjalizacji kładziemy szczególny nacisk na intensywny kontakt z instytucjami i organizacjami zajmującymi się różnymi aspektami życia w mieście oraz na udział studentów w badaniach i interdyscyplinarnych projektach dotyczących jakości życia w mieście, planowania przestrzennego, innowacji miejskich itp. Znaczna część zajęć odbywa się w formie warsztatów, praktyk, wizyt studyjnych, spotkań z praktykami itp.
Współpracujemy m.in. z:
- Urzędem Miasta Krakowa (Wydział Rozwoju, Wydział Spraw Społecznych, Miejski Ośrodek Wspierania Inicjatyw Społecznych)
- Krakowskim Parkiem Technologicznym
- Wydziałem Architektury PK
- Wydziałem Architektury Wnętrz ASP
- Małopolskim Instytutem Kultury
- Urzędem Marszałkowskim
- Biurem Inicjatyw Społecznych
- Pracownią Obywatelską itp.
Do współpracy będziemy włączać kolejnych partnerów z sektora publicznego, prywatnego i pozarządowego.
Gdzie mogą pracować absolwenci/tki?
Absolwenci/tki specjalizacji Społeczeństwo miejskie mogą pracować m.in. w następujących miejscach i obszarach:
- instytucje, firmy i organizacje zorientowane na innowacje społeczne w zakresie rozwiązań dot. np. transportu, środowiska, mieszkalnictwa, administracji w warunkach miejskich i wielkomiejskich
- firmy i organizacje badawcze, doradczo-konsultacyjne typu THINK TANK
- firmy badawcze (m.in. specjalizujące się w tzw. badaniach miejskich)
- firmy zajmujące się marketingiem terytorialnym (w tym promocją miast) i marketingiem miejsc
- jednostki administracji publicznej, przede wszystkim na poziomie regionalnym i gminnym
- organizacje pozarządowe zorientowane na działania na poziomie lokalnym (np. rozwiązywanie problemów w mieście, aktywizacja i partycypacja społeczna)
- stanowiska związane z organizowaniem konsultacji i partycypacji na poziomie lokalnym (np. budżet obywatelski, partycypacyjne modele rewitalizacji, centra aktywności lokalnej) itp.
- media lokalne i zajmujące się tematyką miejską
- start-upy
- pracownie urbanistyczne i architektoniczne wykorzystujące model partycypacyjnego projektowania przestrzeni miejskiej, w tym obiektów użyteczności publicznej