Zgodnie z polityką projakościową
- Uniwersytetu Jagiellońskiego - Uczelnianym Systemem Doskonalenia Jakości Kształcenia [patrz: uchwała nr 38/III/2017 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 29 marca 2017 roku]
- oraz Wydziału Filozoficznego UJ
działania projakościowe w Instytucie Socjologii obejmują:
- Gromadzenie wiedzy w celu zarządzania procesem kształcenia i podnoszenia jego jakości
Prowadzenie sprawozdawczości w oparciu o: dane zastane (kandydaci/tki, studenci/tki, absolwenci/tki), okresową ocenę zajęć dydaktycznych, wewnętrzny system ewaluacji efektów uczenia się i satysfakcji studiowania oraz badania retencji.
- Doskonalenie programów kształcenia
Okresowy przegląd i aktualizacja programów kształcenia (m.in. wprowadzanie kursów z metod cyfrowych, obsługi nowych technologii i aparatury audiowizualnej); wewnętrzne audyty programów kształcenia; dbanie o spójność programów kształcenia z celami strategii rozwoju UJ, Wydziału Filozoficznego i Instytutu Socjologii – w obszarze nauki, dydaktyki i współpracy z otoczeniem.
- Działania na rzecz etyki badań i przestrzegania praw autorskich
Udostępnione i aktualizowane na stronie instytutu regulacje w zakresie etyki badań naukowych i praw autorskich; wprowadzenie do programu studiów obowiązkowych kursów z prawa ochrony danych osobowych oraz wiedzy z zakresu etyki badań i praw autorskich do treści programowych kursu warsztaty kompetencji akademickich.
- Działania na rzecz realizacji polityki dostępności i przeciwdziałania dyskryminacji
m.in. wprowadzenie do programu zajęć warsztatów antydyskryminacyjnych; współpraca z Centrum Wsparcia Dydaktyki, Działem Obsługi Studiów, Centrum Dostępności, Studenckim Ośrodkiem Wsparcia i Adaptacji, Rzeczniczką Wartości Akademickich, Koordynatorem ds. dostępności.
- Działania na rzecz współpracy z otoczeniem, dostępności i upowszechniania wiedzy oraz promocji dydaktyki
m.in. dni otwarte; otwarte wykłady i seminaria; digitalizacja zbiorów bibliotecznych; projekty dla otoczenia; patronaty nad klasami uniwersyteckimi; współpraca z ekspertami i ekspertkami zewnętrznymi w zakresie badań i wzbogacania oferty dydaktycznej; zwiększanie widoczności w mediach społecznościowych.
- Podnoszenie kompetencji i wdrażanie innowacyjnych form kształcenia – kształtowanie postaw projakościowych
m.in. formułowanie rekomendacji w oparciu o okresową i bieżącą ocenę zajęć dydaktycznych; wdrożenie procedur służących monitorowaniu procesu kształcenia i podnoszeniu jego efektywności; opracowanie systemu nagród i wyróżnień za pracę dydaktyczną i organizacyjną; działania na rzecz umiędzynarodowienia oferty dydaktycznej i zwiększenia mobilności studentów/ek; wprowadzenie rozwiązań służących wspieraniu realizacji innowacyjnych projektów dydaktycznych; organizowanie szkoleń i innych form doskonalenia zawodowego.
Komisja ds. ewaluacji programów i jakości kształcenia [alfabetycznie] – rok akademicki 2022/2023
- dr hab. Małgorzata Bogunia-Borowska, prof. UJ
- dr Grzegorz Bryda
- dr hab. Andrzej Bukowski, prof. UJ
- dr Szymon Czarnik
- dr hab. Hubert Kaszyński, prof. UJ
- dr hab. Marcjanna Nóżka, prof. UJ
- dr hab. Maria Świątkiewicz-Mośny, prof. UJ
- dr Marta Warat