Wszystko zaczęło się kilka lat temu, gdy stworzyliśmy specjalizację… Nie, stop! Wszystko zaczęło się nieco wcześniej – kilkadziesiąt lat temu, gdy w Instytucie Socjologii zaczęto badać komunikowanie... Niee, jeszcze wcześniej... Zaczęło się, gdy nasi przodkowie zaczęli do siebie mówić. A może jeszcze wcześniej? W każdym razie, stało się to bardzo dawno temu i trwa! Grupa pasjonatów bada, doskonali, rozwija i projektuje procesy komunikacyjne w Instytucie Socjologii. Co roku dołączają do nas ludzie, którzy chcą dzielić się z nami swoja pasją i wiedzą. W tym roku czekamy na Was!
dr hab. Aleksandra Wagner, prof. UJ
Koordynatorka specjalizacji Komunikowanie społeczne
Każdy chce być piarowcem, pracować w reklamie, występować w telewizji, mieć ładne zdjęcia w gazecie i dobrze zarabiać na pisaniu bloga. Tylko jak to zrobić? No i dlaczego jednym się udaje, a innym nie? Chyba wiemy dlaczego. A już na pewno staramy się dowiedzieć, badając procesy komunikacyjne dosłownie wszędzie. Dzięki temu, że mamy teoretyczną wiedzę, empiryczne dane, skuteczniej udaje nam się projektować procesy komunikacyjne w organizacjach, firmach, mediach, także mediach społecznościowych.
dr hab. Maria Świątkiewicz-Mośny, prof. UJ
Koordynatorka specjalizacji Komunikowanie społeczne
Dlaczego warto wybrać tę specjalizację?
- Pod okiem doświadczonych praktyków studenci i studentki rozwijają praktyczne umiejętności analizowania tekstu i obrazu, autoprezentacji i budowania tożsamości w nowych mediach, projektowania strategii, kreowania wizji i narracji, rozwijania umiejętności czytania sygnałów komunikacyjnych, diagnozowania grup i organizacji w obszarach związanych z komunikacją
- Oferujemy możliwość pracy projektowej w dynamicznych zespołach - pracujemy nad konkretnymi problemami i podejmujemy współczesne wyzwania
- Dzięki nowoczesnym laboratoriom i warsztatom studenci i studentki uczą się przekładać najnowszą wiedzę teoretyczną na wdrażanie innowacji w obszarze komunikowania
- Budujemy solidny warsztat metodologiczny, rozwijamy kreatywność i doskonalimy umiejętności komunikacji w grupie
- Stawiamy na interdyscyplinarność i nowe technologie
Polub stronę specjalizacji na Facebooku!
Co oferujemy?
Świat wciąż się zmienia. W ciągu ostatnich lat zmiany społeczno-kulturowe i technologiczne następują tak szybko, że rozumienie ich i adaptowanie się do nich wymaga szczególnej wiedzy i umiejętności. W tym zakresie wiedza socjologiczna pozwala skutecznie planować i realizować różnorodne działania komunikacyjne oraz badać je, analizować, opisywać, interpretować i w efekcie zrozumieć.
Najważniejszym wyzwaniem jest nie tylko sprawne korzystanie z nowych technologii, bo te za chwilę ustąpią jeszcze nowszym, lecz rozumienie logiki owych przemian i umiejętność adaptacji do nich. Dlatego socjologia komunikacji to wiedza przyszłości!
Odpowiadając na te wyzwania oferujemy program, który z jednej strony skupia się na wielowymiarowej analizie zjawisk i procesów komunikowania się w różnych sferach życia codziennego, zaś z drugiej obejmuje szereg zajęć warsztatowych i laboratoryjnych, podczas których uczymy jak projektować i budować strategie komunikacyjne, określać warunki ich skuteczności, konstruować twórcze, nowatorskie przekazy za pomocą obrazu i słowa.
Zagadnienia naukowe i dydaktyczne podejmowane w ramach specjalizacji koncentrują się na trzech poziomach:
- komunikacji interpersonalnej i grupowej
- komunikacji w organizacjach i pomiędzy nimi
- komunikacji masowej
Wszystkie one pozostają pod wpływem nowych technologii komunikacyjnych, dlatego takie zjawiska jak społeczeństwo sieciowe, media cyfrowe i generowane przez nie procesy (Web 2.0, chmura informacyjna, media społecznościowe, big data, caqdas, text mining itp.) znajdują się w centrum naszej uwagi.
Jak pracujemy?
- Istotnym wymiarem programu kształcenia na specjalności jest tworzenie warunków do rozwoju kreatywności, wzajemne inspirowanie się i towarzyszenie studentom i studentkom w ich własnych projektach i rozwoju
- Program specjalizacji jest elastyczny i w znacznym stopniu umożliwia samodzielne kształtowanie edukacji. Studenci i studentki mają wpływ na to czego i w jakiej formie się uczą.
- Jednocześnie wspieramy studentów i studentki oferując im przedmioty ułożone w spójne ścieżki edukacyjne. Mogą z nich skorzystać, jak i dowolnie je krzyżować konstruując własne programy kształcenia. W każdym przypadku służymy radą i opieką
- Jeżeli interesujesz tym, co się dzieje wokół Ciebie i chciałbyś/chciałabyś to badać, analizować, ale też tworzyć to oferta jest dla Ciebie!
- Zespół specjalizacji to interdyscyplinarny zespół badaczy i badaczek, czynnych zawodowo praktyków komunikowania, studentów i absolwentów. Wszystkich nas łączy pasja i entuzjazm wobec wielowymiarowych procesów komunikowania.
- Razem budujemy wiedzę i razem znajdujemy optymalne rozwiązania.
Program specjalizacji
- W programie specjalizacji są przede wszystkim konwersatoria, warsztaty i laboratoria
- Stawiamy na nowoczesne metody dydaktyczne i innowacje
- Budujemy warsztat metodologiczny, rozwijamy kreatywność i doskonalimy umiejętności komunikacji w grupie.
- W efekcie, po 2 latach kursów, studenci i studentki potrafią korzystać z narzędzi pomiaru w obszarze rynku medialnego, diagnozować wewnętrzne i zewnętrzne otoczenie komunikacyjne organizacji, projektować programy CSR, strategie reklamowe i PR, prowadzić komunikację w nowych mediach. Potrafią analizować zawartość przekazów medialnych zarówno w mediach tradycyjnych, jak i Internecie
- Proponowany przez nas program kształcenia obejmuje kursy obowiązkowe (kanoniczne), kursy szczególnie rekomendowane (do wyboru) i fakultatywne (do wyboru).
Kursy do wyboru pogrupowane są w dwie ścieżki kształcenia:
- Analityk/Badacz mediów i komunikacji
- Architekt rynku mediów i komunikacji
Zachęcamy do wyboru tych ścieżek, ale rekomendujemy wybór przynajmniej jednego przedmiotu rocznie ze ścieżki drugiej. Pozwoli to na poszerzenie perspektywy i wzbogacenie warsztatu eksperckiego.
ZOBACZ: PLAN STUDIÓW NA KIERUNKU SOCJOLOGIA II STOPNIA - SPECJALIZACJA: ANALIZA DANYCH I BADANIA SPOŁECZNE
Zobacz także pełną ofertę kursów dla studentów i studentek socjologii II stopnia w IS UJ: Aplikacja Sylabus UJ
Analityk/Badacz mediów i komunikacji
Wybór tej ścieżki kształcenia umożliwia zdobycie wiedzy i profesjonalnych umiejętności w zakresie analizy oraz badania mediów i procesów komunikowania społecznego.
- Zajęcia w ramach ścieżki to laboratoria, warsztaty, projekty i praktyka terenowa (obóz naukowo-badawczy, praktyki analityczne)
- Zajęcia prowadzone są przez dydaktyków, którzy wiedzę i profesjonalne doświadczenie zdobywali w projektach naukowych i biznesowych
- Uczymy warsztatu metodologicznego, wrażliwości badawczej, myślenia analitycznego, umiejętności odkrywania wiedzy zawartej w danych oraz sztuki interpretacji
- Uczymy wielowymiarowej analizy i prowadzenia badań jakościowych (IDI, FGI), analizy danych tekstowych i wizualnych, analizy danych z sieci i portali społecznościowych, analizy danych medialnych, badań internetowych czy metod wizualizacji itd.
- Kształcimy analityków i badaczy mediów społecznościowych, e-commerce, czy mediów tradycyjnych oraz socjologów - badaczy zjawisk i procesów komunikowania w obszarze społeczeństwa, kultury i biznesu.
Nasi absolwenci i absolwentki posiadają wiedzę teoretyczną z socjologii komunikowania społecznego i umiejętności praktycznej analizy komunikowania z wykorzystaniem najnowszych osiągnięć w dziedzinie informatyki społecznej, kognitywistyki i językoznawstwa. Dlatego z łatwością radzą sobie zarówno z analizą zawartości i treści mediów (wewnętrznych i zewnętrznych), analizą mediów społecznościowych, prowadzeniem audytu komunikacyjnego, a także badaniem Internetu, dyskursu politycznego, medialnego czy społeczno-kulturowego.
Stawiamy na interdyscyplinarność i nowe technologie. Najlepszym oferujemy udział w projektach naukowo-badawczych realizowanych w naszej Labolatorium CAQDAS TM Lab.
Analityk/Badacz mediów i komunikacji w dobie rozwoju społeczeństwa informacji i wiedzy, czy mediów społecznościowych jest obecnie jednym z najbardziej pożądanych zawodów na rynku pracy.
Architekt rynku mediów i komunikacji
Wybór tej ścieżki kształcenia umożliwia zdobycie wiedzy i profesjonalnych umiejętności niezbędnych do pracy w zawodach związanych z mediami i komunikowaniem społecznym.
- W ramach tej ścieżki proponujemy konwersatoria, warsztaty i laboratoria, pomagamy organizować praktyki studenckie w instytucjach medialnych, firmach i administracji publicznej
- Zajęcia prowadzone są przez pracowników i współpracowników Pracowni Komunikowania Społecznego IS UJ oraz praktyków – profesjonalistów, którzy doświadczenie rynkowe zdobywali przy realizacji projektów biznesowych
- Uczymy projektowania, organizowania i koordynowania kampanii komunikacyjnych (PR, CSR itp.), moderacji i ewaluacji spotkań grupowych, w tym zasad i metod deliberacji i prowadzenia dialogu, a także umiejętności tworzenia i zarządzania treścią mediów społecznościowych
Ukończenie tej ścieżki daje możliwość podjęcia pracy w obszarach związanych z Public Relations, czy na stanowiskach związanych z komunikacją wewnętrzną i zewnętrzną organizacji tj., PR Manager, Employer Branding Specialist, czy Rzecznik Prasowy.
Drugim obszarem rozwoju kompetencji w tej ścieżce kształcenia jest Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (CSR Management). Ten intensywnie rozwijający się obszar działalności biznesowej wymaga specjalistów znających techniki projektowania i monitorowania działań przedsiębiorstw.
Zdobyte kompetencje umożliwiają również pracę w wielu nowych zawodach związanych z rozwojem nowych mediów. Należy tu wspomnieć o zawodowych blogerach, czy redaktorach mediów elektronicznych. Praca w obszarze starych i nowych mediów oraz działania nakierowane na współpracę z nimi wymaga od absolwentów i absolwentek umiejętności pracy z obrazem, filmem, tekstem i dźwiękiem.
Zajęcia oferowane w ramach ścieżki Architekt kształcą umiejętności tworzenia zawartości mediów, ale też jej interpretacji i krytycznego rozumienia.
Najlepszych zapraszamy do współpracy przy projektach naukowych i komercyjnych realizowanych w Pracowni Komunikowania Społecznego!
Co zyskujesz dzięki studiom na naszej specjalizacji?
Duzy nacisk położony jest na zastosowanie praktyczne wiedzy eksperckiej. Oferujemy studentom i studentkom możliwość pracy projektowej w dynamicznych zespołach. Pracujemy nad konkretnymi problemami i podejmujemy współczesne wyzwania. Oferujemy też pakiet specjalistycznych warsztatów w formie intensywnych szkoleń.
Pod okiem doświadczonych praktyków studenci i studentki rozwijają praktyczne umiejętności analizowania tekstu i obrazu, autoprezentacji i budowania tożsamości w nowych mediach, projektowania strategii, kreowania wizji i narracji, rozwijania umiejętności czytania sygnałów komunikacyjnych, diagnozowania grup i organizacji w obszarach związanych z komunikacja.
Nasi absolwenci i absolwentki posiadają wiedzę teoretyczną z socjologii komunikowania społecznego i umiejętności praktycznej analizy komunikowania z wykorzystaniem najnowszych osiągnięć w dziedzinie informatyki społecznej, kognitywistyki i językoznawstwa. Dlatego z łatwością radzą sobie zarówno z analizą zawartości i treści mediów (wewnętrznych i zewnętrznych), analizą mediów społecznościowych, prowadzeniem audytu komunikacyjnego, a także badaniem Internetu, dyskursu politycznego, medialnego czy społeczno-kulturowego. Stawiamy na interdyscyplinarność i nowe technologie.
Studiując u nas zyskujesz:
- wiedzę akademicką dotyczącą socjologii komunikowania i mediów
- narzędzia, które pozwolą realizować badania
- kompetencje komunikacyjne
Koordynatorki specjalizacji Komunikowanie społeczne
dr hab. Maria Świątkiewicz-Mośny, prof. UJ
e-mail: maria.swiatkiewicz-mosny@uj.edu.pl
dr hab. Aleksandra Wagner, prof. UJ
e-mail: aleksandra.wagner@uj.edu.pl