Zobacz, co o naszej specjalizacji z perspektywy czasu myślą absolwenci i absolwentki!
„Badania rynku i analiza polityk publicznych" to specjalizacja dająca jeden z najlepszych punktów wyjścia do dalszej kariery w szeroko pojętej branży usług profesjonalnych, w tym w badaniach rynku i badaniach marketingowych, jak również w samym marketingu. Kompetencje metodologiczne i analityczne - uzyskane w toku zajęć z najlepszymi praktykami i teoretykami w branży - pozwalają na swobodne poruszanie się po polskim i międzynarodowym rynku pracy. Większość znanych mi absolwentów specjalizacji zajmuje się obecnie zaawansowaną analizą danych, zarządzaniem międzynarodowymi projektami badań marketingowych, marketingiem lub konsultingiem.
Maciej Marmuszewski
Senior Consultant w dziale Management Consulting
KPMG Advisory
Wybór specjalizacji „Badania rynku i analiza polityk publicznych" (wówczas pod inną nazwą) był bez wątpienia najlepszą decyzją w trakcie całych moich studiów. Dzięki niej zdobyłem wiele praktycznych narzędzi, które potem wielokrotnie wykorzystywałem w pracy zawodowej i rozwijaniu naukowych zainteresowań. Przede wszystkim jednak nauczyłem się patrzeć na problemy - zarówno społeczne, jak i biznesowe - w sposób badawczy: od zrozumienia problemu, przez analizę danych, po syntezę wniosków. Te umiejętności są dziś bardzo cenione, zarówno w świecie nauki, jak i w biznesie. A gdybym miał podsumować w jednym zdaniu, powiedziałbym tak: skończyć studia socjologiczne bez warsztatu badawczego to jak skończyć podstawówkę i nie umieć dodawania - może nawet da się, ale po co?
Kamil Szymański
Senior CRM Analysis Specialist (Starszy Specjalista ds. Analiz CRM)
Platforma nc+
To jak trening Marines, jeśli przeżyjesz, jesteś w stanie przetrwać w każdych warunkach.
Piotr Idzik
Managing Director, MASMI Poland
Członek ESOMAR & PTBRiO
Wybrałem i ukończyłem specjalizację „Badania rynku i analiza polityki publicznych". Czy jestem zadowolony z tego wyboru? Na pewno. Ciekawy program, pełni pasji prowadzący, obozy naukowe w Komańczy, badania realizowane w Sekcji Badawczej KNSS, organizacja pierwszych Kongresów Młodej Socjologii… całe mnóstwo fantastycznych doświadczeń, z którymi opuściłem mury Instytutu przy ul. Grodzkiej 52. Ścieżka specjalizacyjna nie tylko poszerzyła moje horyzonty, ale dała też bardzo konkretny warsztat pracy. Na co dzień zajmuję się badaniami społecznymi i marketingowym. Jestem także zaangażowany w działalność Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego.
Jakub Wróblewski
Specjalizacja badawcza nauczyła mnie nie tylko metod i technik, ale przede wszystkim analitycznego myślenia i umiejętności rozwiązywania problemów. Okazała się świetnym przygotowaniem do pracy badacza i analityka. Aktualnie pracuję w branży lotniczej jako analityk wspierający dział zakupów i na co dzień zajmuję się analizą rynku i wydatków. Z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że podjęłam dobrą decyzję wybierając specjalizację.
Ewa Stapińska
Procurement Support Executive - Supplier Intelligence
International Airlines Group - Global Business Services
Dzięki specjalizacji „Badania rynku i analiza polityk publicznych" zdobyłam nie tylko kwalifikacje w cenionym i niezmiennie potrzebnym zawodzie. Nauczyłam się także analitycznego podejścia do problemów, które było nieocenionym atutem w rozwoju całej mojej kariery zawodowej, a wreszcie zbudowaniu własnego startupu Inkind.
Edyta Kotowicz
Współzałożycielka i CEO Inkind (www.theinkind.com)
Nie ujmując nic innym kursom i kierunkom (studiowałem socjologię oraz zarządzanie i marketing na UJ), najwięcej praktycznej wiedzy nabyłem dzięki zajęciom na specjalizacji „Badania rynku i analiza polityk publicznych". Polecam ją każdemu, kto chciałby podejmować decyzje biznesowe, opierając się przede wszystkim na danych, a nie tylko intuicji. Pracuję obecnie w nazwa.pl jako Produkt Manager w obszarze hostingu i bezpieczeństwa danych, wcześniej zajmowałem się m.in. badaniami neuromarketingowymi oraz badaniami ewaluacyjnymi dla EU.
Radosław Dudek
Menadżer Produktu Dział Strategii i Sprzedaży
nazwa.pl S.A
Zacznę konkretnie - specjalizacja badawcza przyniosła mi wymierne profity. Nauczyła mnie, ze socjologia to nauka bardzo praktyczna i ceniona, wbrew powszechnie panującej opinii. To świetna droga do poznania (nie do Poznania) wielu technik analitycznych, jak i przede wszystkim ich wykorzystania w praktyce.
Społeczna perspektywa daje socjologom ważna przewagę nad absolwentami kierunków matematycznych i ekonomicznych, gdzie analiza jest bardziej techniczna i mniej wyczulona na czynnik ludzki. Rozmawiając z kilkoma osobami z takich kierunków, zauważyłem, że chociaż znają wzory i formułki, maja problem z praktycznym zastosowaniem technik analitycznych i powierzchownie interpretują ich wyniki. W porównaniu do absolwentów tych kierunków, jesteśmy bardziej wszechstronni i elastyczni, co docenia mój obecny pracodawca - największy bank szwajcarski, który zatrudnił mnie na drugim roku naszej specjalizacji.
Specjalizacja badawcza na UJ kosztuje mniej pozauczelnianego czasu, niż bardziej ścisłe studia. Ten czas każdy aktywny student możne wykorzystać na szlifowanie swoich umiejętności poprzez uczestnictwo w badaniach i projektach (na przykład w prężnej Sekcji Badań Społecznych). Takie doświadczenie rozwija charakter, pewność siebie oraz CV.
Podsumowując, specjalizacja badawcza na UJ znakomicie zachowuje równowagę pomiędzy teorią i praktyką, pomiędzy myśleniem ścisłym i humanistycznym. Takie przygotowanie daje świetną podstawę do dalszego rozwoju, jak i jest mile widziane przez pracodawców.
Jakub Stępień
Analityk danych dotyczących ryzyka operacyjnego
Bank UBS
Studentko/Studencie! Jeśli się wahasz, to porzuć wątpliwości. Specjalizacja "Badania rynku i analiza polityk publicznych" to znakomite połączenie teorii i praktyki. Po jej ukończeniu zostaniesz specjalistą i śmiało wejdziesz na rynek pracy. Twoje kompetencje analityczne w połączeniu z solidnie wyćwiczoną wyobraźnią socjologiczną olśnią pierwszą ligę pracodawców i klientów. Niejednego zawstydzisz umiejętnością formułowania rzetelnych wniosków i odważnych rekomendacji. Na zajęciach wykładowcy zarażą Cię pasją, ale nie będzie łatwo... Za to wszelkie trudy z nawiązką zrekompensuje ogromne poczucie satysfakcji z pierwszych doświadczeń badawczych. Warto się wysilić i podjąć wyzwanie - jako absolwent zmierzysz się z zawodowymi wyzwaniami na równi z branżowymi "wyjadaczami". Polecam.
Joanna Skrzyńska
Senior Research Executive
Zespół Badań Społecznych TNS Polska
Studia w ramach specjalizacji to był bardzo intensywny i inspirujący okres w moim życiu, pełen dyskusji z kolegami i prowadzącymi, motywujący do stawiania pytań, weryfikowania faktów, podważania stereotypów. Trzeba było się dużo uczyć, ale nigdy nie był to przykry obowiązek. Realizacja kursów w ramach specjalizacji zaopatrzyła mnie w solidny i bardzo uniwersalny zestaw umiejętności analitycznych i metodologicznych. Ta wiedza pozwoliła mi na rozpoczęcie kariery naukowej w interdyscyplinarnych zespołach badawczych, a także uczenie studentów biologii i ochrony środowiska o tym, jak wykorzystywać wiedzę o społeczeństwie do skutecznej ochrony dzikich zwierząt.
Dr Joanna Cent
Asystent w Instytucie Nauk o Środowisku
Uniwersytet Jagielloński
Wybór specjalności "Badania rynku i analiza polityki publicznych" procentuje nabyciem zarówno biegłości w pracy z programami do analizy i przetwarzania danych, jak i umiejętności zadawania trafnych pytań. Dodając do tego zdobytą wiedzę teoretyczną, odpowiedzi na kluczowe w firmach zagadnienia tj.: kim jest nasz klient/użytkownik, jakie są jego potrzeby, jaki jest poziom satysfakcji z naszych usług (i wiele innych), nie stanowią trudności dla absolwenta specjalizacji. Program zajęć daje możliwość rozpoczęcia pracy w firmach z różnych sektorów i „gładkiego, płynnego" wpisania się w struktury każdej firmy, w której obecny jest dział badań, analiz, marketingu.
Iwona Zemła
Team Lider, Starszy Analityk
Interia
Wybór specjalizacji z zakresu badań rynku był dla mnie krokiem w bardzo dobrym kierunku. Po studiach nie miałam problemu ze znalezieniem ciekawej i rozwijającej pracy. Przypuszczam, że niewiele osób ma to szczęście, by w swojej pracy faktycznie wykorzystywać wiedzę nabytą w trakcie studiów, tymczasem specjalizacja badawcza daje takie możliwości. Ponadto, obserwując start młodszych kolegów w branży muszę przyznać, że absolwenci specjalizacji „Badania rynku i analiza polityk publicznych" Instytutu Socjologii UJ są dużo lepiej niż inni przygotowani do pracy w roli badacza. Dlatego polecam podjęcie tego wyzwania!
Anna Grabara
Starszy Badacz Rynku
PMR Consulting & Research
Obecnie dość rozpowszechniony jest pogląd, że socjologia to kierunek studiów dostarczający głównie bezrobotnych. Być może rzeczywiście tak jest, ale z pewnością nie dotyczy to specjalizacji „Badania rynku i ewaluacja polityk publicznych". Studia w ramach tej specjalizacji dostarczają nie tylko ogólnej wiedzy teoretycznej, ale przede wszystkim konkretnych, praktycznych umiejętności. Takich, które są poszukiwane nie tylko przez agencje badawcze i firmy konsultingowe, ale także przez wiele innych podmiotów z wielkimi korporacjami na czele. Jako absolwent tej specjalizacji i szef działu badań w firmie konsultingowo-badawczej wiem doskonale jak cenne są te kompetencje. I szczerze mówiąc, większość osób, które kiedykolwiek zatrudniałem to właśnie absolwenci (lub nawet wciąż jeszcze studenci) tej specjalności. Nie dlatego, że mam jakiś sentyment, ale dlatego, że byli po prostu najlepsi. Jeżeli tylko tematyka badawczo-analityczna znajduje się w polu Twoich zainteresowań, ta specjalizacja z pewnością jest doskonałym wyborem.
Tomek Deluga
Szef działu badań rynkowych
EMBS Group
Wybór specjalizacji badawczej był zdecydowanie dobry. Poza znakomitym warsztatem badawczym, najbardziej cenię sobie rozwinięcie umiejętności analitycznego myślenia. Ta cenna na dzisiejszym rynku pracy w Polsce umiejętność owocowała szerokimi perspektywami w zakresie wyboru branży i charakteru stanowiska. To studia dla osób kreatywnych, nie bojących się wyzwań i chcących realizować ścieżkę edukacji od strony praktycznej.
Katarzyna Stasiak
analityk biznesowy, bankowość inwestycyjna
Bank UBS
Jako studentka socjologii ze specjalizacją Badania Rynku zostałam totalnie zainspirowana analizą danych. Specjalizacja pozwoliła mi zdobyć solidną podstawę do dalszego rozwoju mojej kariery. Agnieszka Mrówka Advanced Analytics and BI Consultant Slalom Consulting, San Francisco, CA, USA
Wiedza, którą można zdobyć na specjalizacji "Badania rynku i analiza polityk publicznych" to niezwykle użyteczna mieszanka humanistycznej perspektywy i matematycznych narzędzi. Gdy na piątym roku studiów rozpoczynałam pracę w branży badawczej, osoby łączące socjologię z matematyką i statystyką (oraz obsługą programów statystycznych) były na wagę złota. Choć rynek się zmienia i coraz więcej uczelni orientuje się, że socjologa należy wyposażyć w wiedzę ścisłą, to tacy pracownicy wciąż są bardzo poszukiwani, a Instytut Socjologii UJ oferuje najszerszy wachlarz przedmiotów z zakresu teorii i praktyki badań. Specjalizacja nie należy do najłatwiejszych (niektóre egzaminy są do dziś traumą wielu moich znajomych z roku!), ale warto zainwestować w nią czas i zdobyć bardzo konkretny zawód. A praca w branży badawczej to sama radość - kreatywna atmosfera, współpraca z inteligentnymi ludźmi i ogromna różnorodność tematów.
Martyna Buszko
Badacz/Analityk
Zymetria
Ukończenie specjalizacji „Badania rynku i analiza polityk publicznych" pozwoliło mi odważnie wkroczyć na rynek pracy na Litwie. Przeważającą część wiedzy zdobytej w ramach tej specjalizacji jest obecnie aktywnie wykorzystywana przeze mnie w realizowanych projektach badawczych - zarówno tych ilościowych, jak i jakościowych. W momencie rozpoczęcia swojej pierwszej pracy, na stanowisku badacza rynku, doceniłam ogrom wiedzy praktycznej zdobytej w trakcie studiów. Dzięki posiadanym doświadczeniom szybko mogłam rozpocząć samodzielną realizację projektów badawczych i analitycznych.
Seweryna Kardis
Specjalista d.s. badań rynku
Freelancer, Litwa
Uważam, że specjalizacja pozwala zdobyć umiejętności, które mogą stanowić atut w poszukiwaniu atrakcyjnego zatrudnienia po studiach. Są to przede wszystkim umiejętności przetwarzania danych oraz pracy nad projektami. Karolina Kowalska Key Account Manager Posbistro Sp. z o.o.
Na studiach magisterskich uciekłam przed tą specjalnością. Dopiero pod koniec studiów doktoranckich zrealizowałam kilka kursów z tej specjalności i zrewolucjonizowało to moje myślenie o uprawianiu socjologii i nauki w ogóle. Wszystkim, którzy się wahają lub boją się, że jest to specjalizacja trudna, chciałabym powiedzieć, że wysiłek włożony w realizację proponowanych kursów zwróci się z nawiązką, a satysfakcja z posiadanej wiedzy i umiejętności jest bezcenna.
Anna Pawlina
Katedra Socjologii UEK
Bez wahania mogę polecić studia na specjalizacji „Badania rynku i analiza polityk publicznych". W branży e-commerce, z którą jestem związany od wielu lat, umiejętność analizy dużych zbiorów danych jest jedną z kluczowych kompetencji. Nie bez znaczenia jest też umiejętność poprawnego wnioskowania. Tego wszystkiego uczą wykładowcy krakowskiej uczelni. Jestem przekonany, że wraz z rozwojem informatyki znaczenie tego typu umiejętności będzie rosło.
Jan Michalewski
Analityk
domodi.pl
Specjalizacja „Badania rynku i analiza polityk publicznych" to zdecydowanie więcej niż dobry wybór. Jestem przekonana, że to dzięki wiedzy zdobytej w trakcie tych studiów bardzo szybko znalazłam bardzo satysfakcjonującą pracę i niemal od pierwszych dni w pełni uczestniczyłam w pracach zespołu, realizując projekty badawcze dla największych globalnych i krajowych marek. Jednocześnie studenci tej specjalizacji mają okazję współpracować ze znakomitymi specjalistami w swojej dyscyplinie i dzięki temu również zdobywać drogocenne doświadczenie, współpracując przy ciekawych projektach badawczych. Mówiąc krótko, absolwent jest wymarzonym kandydatem do pracy w agencjach badawczych oraz wszystkich firmach i instytucjach zlecających badania.
Hanna Uhl
Research Manager
Millward Brown
Socjologię wybrałam trochę z ciekawości, trochę uciekając od sporej dawki matematyki w liceum… ale podczas studiów trafiłam na specjalizację badawczą. To był strzał w tzw. dziesiątkę. Wreszcie mogłam połączyć zdolności analityczne z tymi humanistycznymi. Okazało się, że umiejętności, jakich nabyłam na studiach, są wysoko cenione na rynku pracy. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta – większość absolwentów jest ukierunkowana albo analitycznie, albo humanistycznie, ale nie po studiach socjologicznych o specjalizacji badawczej. Tu jest inaczej. Dodatkowym asem w rękawie na rynku pracy jest to, że nie jest się tylko badaczem, ale również analitykiem rynku. Połączenie tych dwóch funkcji pozwala na bogatsze i szersze analizy, a co za tym idzie, pozwala również udzielić więcej odpowiedzi… Polecam! :-)
Aleksandra Agatowska
Marketing Intelligence Manager
Philips
Od ponad 9 lat zajmuję się zawodowo badaniami konsumenckimi oraz strategią komunikacji marketingowej. Z perspektywy tego czasu mogę z pełnym przekonaniem stwierdzić, że studiując socjologię dokonałem dwóch najlepszych wyborów, biorąc pod uwagę swoją ścieżkę edukacji - po pierwsze wyboru samych studiów, a po drugie właśnie tej specjalizacji. Specjalizacja „Badania rynku i analiza polityk publicznych" pozwala osiągnąć w życiu zawodowym naprawdę wiele i to jest jedna z jej najmocniejszych stron.
Łukasz Skotnicki
Strategy Manager
Hand Made
Wszystkim osobom zainteresowanym badaniami społecznymi, marketingowymi oraz analizą danych gorąco polecam studia magisterskie Uniwersytetu Jagiellońskiego na kierunku socjologia o specjalizacji „Badania rynku i analiza polityk publicznych". Studia pozwalają uzyskać przydatną wiedzę z zakresu statystyki oraz sprawdzić jej zastosowanie w trakcie wielu praktycznych zajęć. Co więcej, nabyte umiejętności stanowią znaczną przewagę na rynku pracy, ponieważ są oczekiwane ze strony pracodawców z branży badawczej.
Marta Rubicz
Research Executive
TNS Polska
Gdy w 2002 zaczynałam studia na kierunku socjologia na UJ, cała rodzina, zadawała mi pytanie „co ty będziesz po tym robić, dziecko?". Teraz, trzynaście lat później, śmiejemy się z tego wspólnie. Pracę w portalu internetowym znalazłam jeszcze na studiach, współpracuję zarówno z działami IT, jak i projektantami, redakcjami i członkami zarządu, przez dobrych kilka lat kierowałam działem świetnych analityków, byłam świadkiem tego, że head hunting nie dotyczy jedynie programistów i bankowców, a również socjologów... nigdy nie żałowałam ani kierunku studiów, ani uczelni czy wybranej specjalizacji badań marketingowych i ilościowej analizy danych.
Zawodowo zajmuję się wielkimi liczbami. Rozwój technologii sprawił, że często to z liczb, a nie z badań deklaratywnych czerpiemy wiedzę o ludziach: użytkownikach portali, przeglądarek , serwisów społecznościowych. Słynne big data pozostaje jednak stertą liczb, póki nie znajdziemy łącznika miedzy tymi danymi i ich "oprawcami" z IT, a tym co swym zachowaniem komunikuje użytkownik. Socjolog jest w tym miejscu osobą idealną: wiedza z zakresu analizy pozwala na obracanie danymi i komunikacją z IT, wiedza z zakresu socjologii – na interpretację wyników, wyciąganie wniosków, projektowanie badań, które istotnie wpływają na rozwój i wyniki firmy. Trzymam kciuki za nowe rzesze socjologów z UJ i mam nadzieję spotkać się z nimi na zawodowej ścieżce!
Ewa Wróbel
szef działu badań Interia.pl
analityk w Opera Software