Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Specjalizacja Analiza danych i badania społeczne

dr Szymon Czarnik - koordynator specjalizacji: 

Skłamałbym określając studia w ramach specjalizacji jako lekkie, przyjemne i użyteczne. Użyteczne – jak najbardziej: nasi absolwenci (płci obojga) dzięki zdobytym kompetencjom analitycznym znajdują pracę w instytucjach publicznych i firmach badawczych; czasem sami takie firmy zakładają. Przyjemne – chyba też: przynajmniej nam, prowadzącym zajęcia, kontakt ze studentami żywo zainteresowanymi tematyką dostarcza sporo satysfakcji i mniemam, że satysfakcja jest obopólna (oczywiście nie wypada mi napisać nic innego, więc na wszelki wypadek radzę zapytać starsze koleżanki i kolegów). Lekkie – raczej nie, jeśli przez lekkie rozumiemy niewymagające wysiłku: kursy oferowane w ramach specjalizacji wymagają systematycznej pracy, którą staramy się wspierać przystępnymi materiałami dydaktycznymi i indywidualnym podejściem do potrzeb uczestników. Zajęcia mają charakter zdecydowanie praktyczny, ponieważ wszyscy prowadzący stale praktykują to, czego uczą: trzon specjalności to kursy analityczne prowadzone przez analityków.

Zapraszamy!

Dlaczego warto wybrać tę specjalizację?

  • Zajęcia w ramach specjalizacji prowadzą praktycy mający duże doświadczenie badawcze, analityczne i rynkowe
  • Przygotowujemy studentów do prowadzenia samodzielnych badań społecznych, marketingowych oraz ewaluacyjnych
  • Dajemy praktyczne umiejętności prowadzenia badań i przekazywania ich wyników na potrzeby różnego rodzaju odbiorców (środowiska naukowe, administracja publiczna, korporacje)
  • Kształcimy umiejętności z zakresu zarządzania projektami (praca zespołowa, kompetencje komunikacyjne, zarządzanie czasem)
  • Nasi absolwenci zyskują umiejętności projektowania i prowadzenia badań zarówno dla potrzeb sektora biznesowego (badania rynku, badania dla potrzeb zarządzania), sektora publicznego (badania opinii społecznej, diagnoza społeczna, ewaluacja programów publicznych), jak i organizacji pozarządowych

Jak pracujemy?

  • Kursy oferowane w ramach specjalizacji wymagają sporo systematycznego wysiłku, który staramy się wspierać przystępnymi materiałami dydaktycznymi i indywidualnym podejściem do potrzeb uczestników.
  • Nie ma dobrej praktyki bez solidnej teorii, więc na zajęciach dbamy o to, by wiedzę teoretyczną przekazywać w sposób ukazujący jej bezpośrednie powiązanie ze sposobem prowadzenia analiz i interpretacją uzyskiwanych wyników.
  • Zajęcia mają charakter zdecydowanie praktyczny, ponieważ wszyscy prowadzący stale praktykują to, czego uczą: trzon specjalności to kursy analityczne prowadzone przez analityków.

Dla kogo jest ta specjalizacja?

  • dla tych, którym zależy na najlepszym przygotowaniu metodologicznym
  • dla tych, którzy chcą prowadzić komercyjne badania rynkowe i społeczne
  • dla tych, którzy myślą o ciekawej i pewnej pracy po studiach


Łączysz zainteresowania humanistyczne z upodobaniem do ścisłego rozumowania?

Masz przeczucie, że dobry analityk musi nie tylko rozumieć liczby, ale też rozumieć ludzi?

Chcesz uczyć się badań i analizy od najwyższej klasy praktyków realizujących projekty dla biznesu i instytucji publicznych?

Chciałbyś mieć rozwojową i dobrze płatną pracę, w której wykorzystasz swoje talenty analityczne?

Jeśli tak – podejmując studia na naszej specjalizacji, szybko nabierzecie przekonania, że jesteście właściwymi ludźmi na właściwym miejscu!

Gdzie mogą pracować absolwenci tej specjalizacji?

Wszędzie w cenie są dobrzy analitycy, bo wszystkim zależy na podejmowaniu dobrych decyzji. Kończąc naszą specjalizację, zyskujesz solidny warsztat analityczny, który umożliwi Ci wejście na jedną z wielu różnych ścieżek kariery zawodowej z dobrze ugruntowaną wiarą we własne umiejętności.

Nasze absolwentki i nasi absolwenci pracują w firmach badań rynku i opinii, działach marketingu i HR, agencjach reklamowych i PR, bankach, instytucjach publicznych i samorządowych. Są poszukiwanymi pracownikami, ponieważ kompetencje, które dajemy, cenione są we wszystkich branżach, w których kluczowe znaczenie ma umiejętność wytwarzania odpowiednich danych, ich rzetelnej analizy i adekwatnej interpretacji uzyskanych wyników.

Program specjalizacji

  • Kręgosłup specjalizacji stanowią kursy analizy danych. Zaczynamy od podstaw, czyli od inteligentnego zastosowania podstawowych technik statystyki opisowej i wnioskowania statystycznego.
  • Następnie przechodzimy do modeli regresyjnych, pozwalających na prognozowanie określonych cech jednostek na podstawie zestawu konkretnych informacji o tych jednostkach, oraz analizy czynnikowej umożliwiającej badanie wzajemnych związków między różnymi cechami.
  • Na tych fundamentach bazują kolejne kursy, poświęcone takim technikom, jak analiza korespondencji, analiza skupień, czy modelowanie strukturalne. Wszystkie te kursy służą systematycznemu budowaniu warsztatu analitycznego pozwalającego kompetentnie dobrać właściwy sposób analizy do konkretnego rodzaju danych.
  • Z kolei kursy poświęcone marketingowi, ewaluacji polityk publicznych, funkcjonowaniu organizacji, czy socjologii finansów, dostarczają kontekstowej wiedzy umożliwiającej efektywne wykorzystanie poznanych technik analitycznych do rozwiązywania konkretnych problemów natury społecznej i gospodarczej


Kursy obowiązkowe:

  • Wielowymiarowa analiza danych
  • Zaawansowana wielowymiarowa analiza danych
  • Dobór próby w badaniach społecznych
  • Data mining w badaniach społecznych
  • Skalowanie w badaniach społecznych i marketingowych
  • Warsztaty analizy danych zastanych
  • Modelowanie strukturalne zmiennych ukrytych
  • Zarządzanie projektami
  • Marketing
  • Warsztaty badań marketingowych
  • Analiza i ewaluacja polityk publicznych
  • Warsztaty badań ewaluacyjnych


Przykładowe kursy do wyboru:

  • Socjologia gospodarki
  • Zaawansowany pomiar w badaniach społecznych (IRT)
  • Antropologia i badanie organizacji
  • Socjologia organizacji
  • Business communication
  • Komunikacja społeczna
  • Teoria gier jako narzędzie analizy socjologicznej
  • Ewaluacja Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich
  • Konsumpcjonizm i jego badanie


Zobacz pełną ofertę kursów dla studentów i studentek socjologii II stopnia w IS UJ: Aplikacja Sylabus UJ

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Poznaj opinie o naszej specjalizacji!

Zobacz, co o naszej specjalizacji z perspektywy czasu myślą absolwenci i absolwentki!

 

„Badania rynku i analiza polityk publicznych" to specjalizacja dająca jeden z najlepszych punktów wyjścia do dalszej kariery w szeroko pojętej branży usług profesjonalnych, w tym w badaniach rynku i badaniach marketingowych, jak również w samym marketingu. Kompetencje metodologiczne i analityczne - uzyskane w toku zajęć z najlepszymi praktykami i teoretykami w branży - pozwalają na swobodne poruszanie się po polskim i międzynarodowym rynku pracy. Większość znanych mi absolwentów specjalizacji zajmuje się obecnie zaawansowaną analizą danych, zarządzaniem międzynarodowymi projektami badań marketingowych, marketingiem lub konsultingiem.

Maciej Marmuszewski
Senior Consultant w dziale Management Consulting
KPMG Advisory

 

Wybór specjalizacji „Badania rynku i analiza polityk publicznych" (wówczas pod inną nazwą) był bez wątpienia najlepszą decyzją w trakcie całych moich studiów. Dzięki niej zdobyłem wiele praktycznych narzędzi, które potem wielokrotnie wykorzystywałem w pracy zawodowej i rozwijaniu naukowych zainteresowań. Przede wszystkim jednak nauczyłem się patrzeć na problemy - zarówno społeczne, jak i biznesowe - w sposób badawczy: od zrozumienia problemu, przez analizę danych, po syntezę wniosków. Te umiejętności są dziś bardzo cenione, zarówno w świecie nauki, jak i w biznesie. A gdybym miał podsumować w jednym zdaniu, powiedziałbym tak: skończyć studia socjologiczne bez warsztatu badawczego to jak skończyć podstawówkę i nie umieć dodawania - może nawet da się, ale po co?

Kamil Szymański
Senior CRM Analysis Specialist (Starszy Specjalista ds. Analiz CRM)
Platforma nc+

 

To jak trening Marines, jeśli przeżyjesz, jesteś w stanie przetrwać w każdych warunkach.

Piotr Idzik
Managing Director, MASMI Poland
Członek ESOMAR & PTBRiO

 

Wybrałem i ukończyłem specjalizację „Badania rynku i analiza polityki publicznych". Czy jestem zadowolony z tego wyboru? Na pewno. Ciekawy program, pełni pasji prowadzący, obozy naukowe w Komańczy, badania realizowane w Sekcji Badawczej KNSS, organizacja pierwszych Kongresów Młodej Socjologii… całe mnóstwo fantastycznych doświadczeń, z którymi opuściłem mury Instytutu przy ul. Grodzkiej 52. Ścieżka specjalizacyjna nie tylko poszerzyła moje horyzonty, ale dała też bardzo konkretny warsztat pracy. Na co dzień zajmuję się badaniami społecznymi i marketingowym. Jestem także zaangażowany w działalność Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego.

Jakub Wróblewski

 

Specjalizacja badawcza nauczyła mnie nie tylko metod i technik, ale przede wszystkim analitycznego myślenia i umiejętności rozwiązywania problemów. Okazała się świetnym przygotowaniem do pracy badacza i analityka. Aktualnie pracuję w branży lotniczej jako analityk wspierający dział zakupów i na co dzień zajmuję się analizą rynku i wydatków. Z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że podjęłam dobrą decyzję wybierając specjalizację.

Ewa Stapińska
Procurement Support Executive - Supplier Intelligence
International Airlines Group - Global Business Services

 

Dzięki specjalizacji „Badania rynku i analiza polityk publicznych" zdobyłam nie tylko kwalifikacje w cenionym i niezmiennie potrzebnym zawodzie. Nauczyłam się także analitycznego podejścia do problemów, które było nieocenionym atutem w rozwoju całej mojej kariery zawodowej, a wreszcie zbudowaniu własnego startupu Inkind.

Edyta Kotowicz
Współzałożycielka i CEO Inkind (www.theinkind.com)

 

Nie ujmując nic innym kursom i kierunkom (studiowałem socjologię oraz zarządzanie i marketing na UJ), najwięcej praktycznej wiedzy nabyłem dzięki zajęciom na specjalizacji „Badania rynku i analiza polityk publicznych". Polecam ją każdemu, kto chciałby podejmować decyzje biznesowe, opierając się przede wszystkim na danych, a nie tylko intuicji. Pracuję obecnie w nazwa.pl jako Produkt Manager w obszarze hostingu i bezpieczeństwa danych, wcześniej zajmowałem się m.in. badaniami neuromarketingowymi oraz badaniami ewaluacyjnymi dla EU.

Radosław Dudek
Menadżer Produktu Dział Strategii i Sprzedaży
nazwa.pl S.A

 

Zacznę konkretnie - specjalizacja badawcza przyniosła mi wymierne profity. Nauczyła mnie, ze socjologia to nauka bardzo praktyczna i ceniona, wbrew powszechnie panującej opinii. To świetna droga do poznania (nie do Poznania) wielu technik analitycznych, jak i przede wszystkim ich wykorzystania w praktyce.

Społeczna perspektywa daje socjologom ważna przewagę nad absolwentami kierunków matematycznych i ekonomicznych, gdzie analiza jest bardziej techniczna i mniej wyczulona na czynnik ludzki. Rozmawiając z kilkoma osobami z takich kierunków, zauważyłem, że chociaż znają wzory i formułki, maja problem z praktycznym zastosowaniem technik analitycznych i powierzchownie interpretują ich wyniki. W porównaniu do absolwentów tych kierunków, jesteśmy bardziej wszechstronni i elastyczni, co docenia mój obecny pracodawca - największy bank szwajcarski, który zatrudnił mnie na drugim roku naszej specjalizacji.

Specjalizacja badawcza na UJ kosztuje mniej pozauczelnianego czasu, niż bardziej ścisłe studia. Ten czas każdy aktywny student możne wykorzystać na szlifowanie swoich umiejętności poprzez uczestnictwo w badaniach i projektach (na przykład w prężnej Sekcji Badań Społecznych). Takie doświadczenie rozwija charakter, pewność siebie oraz CV.

Podsumowując, specjalizacja badawcza na UJ znakomicie zachowuje równowagę pomiędzy teorią i praktyką, pomiędzy myśleniem ścisłym i humanistycznym. Takie przygotowanie daje świetną podstawę do dalszego rozwoju, jak i jest mile widziane przez pracodawców.

Jakub Stępień
Analityk danych dotyczących ryzyka operacyjnego
Bank UBS

 

Studentko/Studencie! Jeśli się wahasz, to porzuć wątpliwości. Specjalizacja "Badania rynku i analiza polityk publicznych" to znakomite połączenie teorii i praktyki. Po jej ukończeniu zostaniesz specjalistą i śmiało wejdziesz na rynek pracy. Twoje kompetencje analityczne w połączeniu z solidnie wyćwiczoną wyobraźnią socjologiczną olśnią pierwszą ligę pracodawców i klientów. Niejednego zawstydzisz umiejętnością formułowania rzetelnych wniosków i odważnych rekomendacji. Na zajęciach wykładowcy zarażą Cię pasją, ale nie będzie łatwo... Za to wszelkie trudy z nawiązką zrekompensuje ogromne poczucie satysfakcji z pierwszych doświadczeń badawczych. Warto się wysilić i podjąć wyzwanie - jako absolwent zmierzysz się z zawodowymi wyzwaniami na równi z branżowymi "wyjadaczami". Polecam.

Joanna Skrzyńska
Senior Research Executive
Zespół Badań Społecznych TNS Polska

 

Studia w ramach specjalizacji to był bardzo intensywny i inspirujący okres w moim życiu, pełen dyskusji z kolegami i prowadzącymi, motywujący do stawiania pytań, weryfikowania faktów, podważania stereotypów. Trzeba było się dużo uczyć, ale nigdy nie był to przykry obowiązek. Realizacja kursów w ramach specjalizacji zaopatrzyła mnie w solidny i bardzo uniwersalny zestaw umiejętności analitycznych i metodologicznych. Ta wiedza pozwoliła mi na rozpoczęcie kariery naukowej w interdyscyplinarnych zespołach badawczych, a także uczenie studentów biologii i ochrony środowiska o tym, jak wykorzystywać wiedzę o społeczeństwie do skutecznej ochrony dzikich zwierząt.

Dr Joanna Cent
Asystent w Instytucie Nauk o Środowisku
Uniwersytet Jagielloński

 

Wybór specjalności "Badania rynku i analiza polityki publicznych" procentuje nabyciem zarówno biegłości w pracy z programami do analizy i przetwarzania danych, jak i umiejętności zadawania trafnych pytań. Dodając do tego zdobytą wiedzę teoretyczną, odpowiedzi na kluczowe w firmach zagadnienia tj.: kim jest nasz klient/użytkownik, jakie są jego potrzeby, jaki jest poziom satysfakcji z naszych usług (i wiele innych), nie stanowią trudności dla absolwenta specjalizacji. Program zajęć daje możliwość rozpoczęcia pracy w firmach z różnych sektorów i „gładkiego, płynnego" wpisania się w struktury każdej firmy, w której obecny jest dział badań, analiz, marketingu.

Iwona Zemła
Team Lider, Starszy Analityk
Interia

 

Wybór specjalizacji z zakresu badań rynku był dla mnie krokiem w bardzo dobrym kierunku. Po studiach nie miałam problemu ze znalezieniem ciekawej i rozwijającej pracy. Przypuszczam, że niewiele osób ma to szczęście, by w swojej pracy faktycznie wykorzystywać wiedzę nabytą w trakcie studiów, tymczasem specjalizacja badawcza daje takie możliwości. Ponadto, obserwując start młodszych kolegów w branży muszę przyznać, że absolwenci specjalizacji „Badania rynku i analiza polityk publicznych" Instytutu Socjologii UJ są dużo lepiej niż inni przygotowani do pracy w roli badacza. Dlatego polecam podjęcie tego wyzwania!

Anna Grabara
Starszy Badacz Rynku
PMR Consulting & Research

 

Obecnie dość rozpowszechniony jest pogląd, że socjologia to kierunek studiów dostarczający głównie bezrobotnych. Być może rzeczywiście tak jest, ale z pewnością nie dotyczy to specjalizacji „Badania rynku i ewaluacja polityk publicznych". Studia w ramach tej specjalizacji dostarczają nie tylko ogólnej wiedzy teoretycznej, ale przede wszystkim konkretnych, praktycznych umiejętności. Takich, które są poszukiwane nie tylko przez agencje badawcze i firmy konsultingowe, ale także przez wiele innych podmiotów z wielkimi korporacjami na czele. Jako absolwent tej specjalizacji i szef działu badań w firmie konsultingowo-badawczej wiem doskonale jak cenne są te kompetencje. I szczerze mówiąc, większość osób, które kiedykolwiek zatrudniałem to właśnie absolwenci (lub nawet wciąż jeszcze studenci) tej specjalności. Nie dlatego, że mam jakiś sentyment, ale dlatego, że byli po prostu najlepsi. Jeżeli tylko tematyka badawczo-analityczna znajduje się w polu Twoich zainteresowań, ta specjalizacja z pewnością jest doskonałym wyborem.

Tomek Deluga
Szef działu badań rynkowych
EMBS Group

 

Wybór specjalizacji badawczej był zdecydowanie dobry. Poza znakomitym warsztatem badawczym, najbardziej cenię sobie rozwinięcie umiejętności analitycznego myślenia. Ta cenna na dzisiejszym rynku pracy w Polsce umiejętność owocowała szerokimi perspektywami w zakresie wyboru branży i charakteru stanowiska. To studia dla osób kreatywnych, nie bojących się wyzwań i chcących realizować ścieżkę edukacji od strony praktycznej.

Katarzyna Stasiak
analityk biznesowy, bankowość inwestycyjna
Bank UBS

 

Jako studentka socjologii ze specjalizacją Badania Rynku zostałam totalnie zainspirowana analizą danych. Specjalizacja pozwoliła mi zdobyć solidną podstawę do dalszego rozwoju mojej kariery. Agnieszka Mrówka Advanced Analytics and BI Consultant Slalom Consulting, San Francisco, CA, USA

Wiedza, którą można zdobyć na specjalizacji "Badania rynku i analiza polityk publicznych" to niezwykle użyteczna mieszanka humanistycznej perspektywy i matematycznych narzędzi. Gdy na piątym roku studiów rozpoczynałam pracę w branży badawczej, osoby łączące socjologię z matematyką i statystyką (oraz obsługą programów statystycznych) były na wagę złota. Choć rynek się zmienia i coraz więcej uczelni orientuje się, że socjologa należy wyposażyć w wiedzę ścisłą, to tacy pracownicy wciąż są bardzo poszukiwani, a Instytut Socjologii UJ oferuje najszerszy wachlarz przedmiotów z zakresu teorii i praktyki badań. Specjalizacja nie należy do najłatwiejszych (niektóre egzaminy są do dziś traumą wielu moich znajomych z roku!), ale warto zainwestować w nią czas i zdobyć bardzo konkretny zawód. A praca w branży badawczej to sama radość - kreatywna atmosfera, współpraca z inteligentnymi ludźmi i ogromna różnorodność tematów.

Martyna Buszko
Badacz/Analityk
Zymetria

 

Ukończenie specjalizacji „Badania rynku i analiza polityk publicznych" pozwoliło mi odważnie wkroczyć na rynek pracy na Litwie. Przeważającą część wiedzy zdobytej w ramach tej specjalizacji jest obecnie aktywnie wykorzystywana przeze mnie w realizowanych projektach badawczych - zarówno tych ilościowych, jak i jakościowych. W momencie rozpoczęcia swojej pierwszej pracy, na stanowisku badacza rynku, doceniłam ogrom wiedzy praktycznej zdobytej w trakcie studiów. Dzięki posiadanym doświadczeniom szybko mogłam rozpocząć samodzielną realizację projektów badawczych i analitycznych.

Seweryna Kardis
Specjalista d.s. badań rynku
Freelancer, Litwa

 

Uważam, że specjalizacja pozwala zdobyć umiejętności, które mogą stanowić atut w poszukiwaniu atrakcyjnego zatrudnienia po studiach. Są to przede wszystkim umiejętności przetwarzania danych oraz pracy nad projektami. Karolina Kowalska Key Account Manager Posbistro Sp. z o.o.

Na studiach magisterskich uciekłam przed tą specjalnością. Dopiero pod koniec studiów doktoranckich zrealizowałam kilka kursów z tej specjalności i zrewolucjonizowało to moje myślenie o uprawianiu socjologii i nauki w ogóle. Wszystkim, którzy się wahają lub boją się, że jest to specjalizacja trudna, chciałabym powiedzieć, że wysiłek włożony w realizację proponowanych kursów zwróci się z nawiązką, a satysfakcja z posiadanej wiedzy i umiejętności jest bezcenna.

Anna Pawlina
Katedra Socjologii UEK

 

Bez wahania mogę polecić studia na specjalizacji „Badania rynku i analiza polityk publicznych". W branży e-commerce, z którą jestem związany od wielu lat, umiejętność analizy dużych zbiorów danych jest jedną z kluczowych kompetencji. Nie bez znaczenia jest też umiejętność poprawnego wnioskowania. Tego wszystkiego uczą wykładowcy krakowskiej uczelni. Jestem przekonany, że wraz z rozwojem informatyki znaczenie tego typu umiejętności będzie rosło.

Jan Michalewski
Analityk
domodi.pl

 

Specjalizacja „Badania rynku i analiza polityk publicznych" to zdecydowanie więcej niż dobry wybór. Jestem przekonana, że to dzięki wiedzy zdobytej w trakcie tych studiów bardzo szybko znalazłam bardzo satysfakcjonującą pracę i niemal od pierwszych dni w pełni uczestniczyłam w pracach zespołu, realizując projekty badawcze dla największych globalnych i krajowych marek. Jednocześnie studenci tej specjalizacji mają okazję współpracować ze znakomitymi specjalistami w swojej dyscyplinie i dzięki temu również zdobywać drogocenne doświadczenie, współpracując przy ciekawych projektach badawczych. Mówiąc krótko, absolwent jest wymarzonym kandydatem do pracy w agencjach badawczych oraz wszystkich firmach i instytucjach zlecających badania.

Hanna Uhl
Research Manager
Millward Brown

 

Socjologię wybrałam trochę z ciekawości, trochę uciekając od sporej dawki matematyki w liceum… ale podczas studiów trafiłam na specjalizację badawczą. To był strzał w tzw. dziesiątkę. Wreszcie mogłam połączyć zdolności analityczne z tymi humanistycznymi. Okazało się, że umiejętności, jakich nabyłam na studiach, są wysoko cenione na rynku pracy. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta – większość absolwentów jest ukierunkowana albo analitycznie, albo humanistycznie, ale nie po studiach socjologicznych o specjalizacji badawczej. Tu jest inaczej. Dodatkowym asem w rękawie na rynku pracy jest to, że nie jest się tylko badaczem, ale również analitykiem rynku. Połączenie tych dwóch funkcji pozwala na bogatsze i szersze analizy, a co za tym idzie, pozwala również udzielić więcej odpowiedzi… Polecam! :-)

Aleksandra Agatowska
Marketing Intelligence Manager
Philips

 

Od ponad 9 lat zajmuję się zawodowo badaniami konsumenckimi oraz strategią komunikacji marketingowej. Z perspektywy tego czasu mogę z pełnym przekonaniem stwierdzić, że studiując socjologię dokonałem dwóch najlepszych wyborów, biorąc pod uwagę swoją ścieżkę edukacji - po pierwsze wyboru samych studiów, a po drugie właśnie tej specjalizacji. Specjalizacja „Badania rynku i analiza polityk publicznych" pozwala osiągnąć w życiu zawodowym naprawdę wiele i to jest jedna z jej najmocniejszych stron.

Łukasz Skotnicki
Strategy Manager
Hand Made

 

Wszystkim osobom zainteresowanym badaniami społecznymi, marketingowymi oraz analizą danych gorąco polecam studia magisterskie Uniwersytetu Jagiellońskiego na kierunku socjologia o specjalizacji „Badania rynku i analiza polityk publicznych". Studia pozwalają uzyskać przydatną wiedzę z zakresu statystyki oraz sprawdzić jej zastosowanie w trakcie wielu praktycznych zajęć. Co więcej, nabyte umiejętności stanowią znaczną przewagę na rynku pracy, ponieważ są oczekiwane ze strony pracodawców z branży badawczej.

Marta Rubicz
Research Executive
TNS Polska

 

Gdy w 2002 zaczynałam studia na kierunku socjologia na UJ, cała rodzina, zadawała mi pytanie „co ty będziesz po tym robić, dziecko?". Teraz, trzynaście lat później, śmiejemy się z tego wspólnie. Pracę w portalu internetowym znalazłam jeszcze na studiach, współpracuję zarówno z działami IT, jak i projektantami, redakcjami i członkami zarządu, przez dobrych kilka lat kierowałam działem świetnych analityków, byłam świadkiem tego, że head hunting nie dotyczy jedynie programistów i bankowców, a również socjologów... nigdy nie żałowałam ani kierunku studiów, ani uczelni czy wybranej specjalizacji badań marketingowych i ilościowej analizy danych.

Zawodowo zajmuję się wielkimi liczbami. Rozwój technologii sprawił, że często to z liczb, a nie z badań deklaratywnych czerpiemy wiedzę o ludziach: użytkownikach portali, przeglądarek , serwisów społecznościowych. Słynne big data pozostaje jednak stertą liczb, póki nie znajdziemy łącznika miedzy tymi danymi i ich "oprawcami" z IT, a tym co swym zachowaniem komunikuje użytkownik. Socjolog jest w tym miejscu osobą idealną: wiedza z zakresu analizy pozwala na obracanie danymi i komunikacją z IT, wiedza z zakresu socjologii – na interpretację wyników, wyciąganie wniosków, projektowanie badań, które istotnie wpływają na rozwój i wyniki firmy. Trzymam kciuki za nowe rzesze socjologów z UJ i mam nadzieję spotkać się z nimi na zawodowej ścieżce!

Ewa Wróbel
szef działu badań Interia.pl
analityk w Opera Software

Poznaj opinie pracodawców o naszej specjalizacji!

 

W TNS Polska (a wcześniej TNS Pentor) mam okazję współpracować z gronem młodszych koleżanek i kolegów, którzy wybrali niełatwy zawód badacza opinii i rynku po ukończeniu specjalizacji „Badania rynku i analiza polityk publicznych" w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. W sumie poznałem około dziesięciu takich osób – z niektórymi mam przyjemność nadal współpracować, pozostałe kontynuują karierę u naszych klientów, w instytucjach publicznych czy innych firmach. Rozmawiając z pierwszymi osobami, które do nas przyszły zorientowałem się, że polska edukacja socjologiczna rozwija się i unowocześnia, a prof. Jarosław Górniak stworzył w Krakowie środowisko badawcze i dydaktyczne, w którym postrzega się socjologię jako dyscyplinę bliską życiu społecznemu i praktyce, dostarczającą narzędzi teoretycznych i badawczych pozwalających kompetentnie analizować zjawiska społeczne, polityczne i rynkowe, a także dokonywać ewaluacji polityk publicznych. Studenci specjalizacji nie mają na studiach lekko…. Wiem, że wymagania są duże, oczekuje się od nich biegłości metodologicznej, rozwija umiejętności analityczne, zmusza do samodzielności myślenia i stosowania wiedzy w praktyce już w trakcie studiów, w ramach licznych obozów i projektów społecznych czy marketingowych. Ale z mojego punktu widzenia efekty są znakomite: absolwentki i absolwenci umieją szybko przystosować się do pracy zawodowej w firmie badawczej i odnoszą sukcesy. W dodatku wszyscy dobrze wspominają swoje studia i swoją specjalizację.

Dr hab. Piotr Tadeusz Kwiatkowski
Prezes Zarządu
TNS Polska

 

Co można robić po socjologii? Zapewne wiele rzeczy. Ja przede wszystkim kieruję zespołem analityków w firmie Predictive Solutions (wcześniejsza nazwa: SPSS Polska), a poza tym dla przyjemności, prowadzę zajęcia na specjalizacji „Badania rynku i analiza polityk publicznych". W firmie zajmuję się głównie dużymi projektami analitycznymi realizowanymi dla banków i instytucji finansowych oraz różnych instytucji administracji publicznej. W tych obszarach prowadzę także komercyjne szkolenia poświęcone wykorzystaniu analizy danych. Po latach pracy jako konsultant i menadżer zdecydowałem się wrócić do IS UJ, już nie w roli studenta, ale prowadzącego zajęcia. Powodów jest kilka, po pierwsze atmosfera – dobrze mi się pracuje ze studentami i lubię ludzi, z którymi mam okazję tu współpracować. Po drugie, mogę przyjrzeć się przyszłym absolwentom na tyle, by wielu z nich zatrudnić w swoim zespole. Lista absolwentów specjalizacji, których poznałem jako studentów, a teraz są moimi współpracownikami, jest długa. Po trzecie, mam poczucie sensowności tego, co dzieje się w ramach specjalizacji. Wielokrotnie spotykałem się z absolwentami specjalizacji w różnych firmach przy okazji realizowanych projektów, czy też prowadzonych przeze mnie szkoleń komercyjnych. Czy to oznacza, że każdy po specjalizacji łatwo znajdzie dobrą pracę? Nikt nie da takiej gwarancji, bo obok kierunkowego wykształcenia, jakie można zdobyć w trakcie studiów, konieczne jest też własne zaangażowanie, no i oczywiście przyda się też trochę szczęścia. Na ten ostatni element nie do końca mamy wpływ, choć myślę, że szczęściu można trochę pomóc poprzez dokonywanie właściwych wyborów. Ja ze swoich jestem zadowolony.

Janusz Wachnicki
Dyrektor Konsultingu i Szkoleń
Predictive Solutions (poprzednia nazwa firmy: SPSS Polska)
(absolwent IS UJ)

 

W firmie specjalizującej się w biznesowych zastosowaniach analizy danych, takiej jak Predictive Solutions, kompetencje z zakresu statystyki i data mining są kluczową wartością. Niestety na rynku pracy brakuje osób przygotowanych do pracy w roli konsultanta-analityka zajmującego się zawansowaną analizą danych. Zarówno my jak i klienci korzystający z usług naszej firmy poszukują osób o takich kompetencjach. Dobrze, gdy na uczelniach istnieją specjalizacje takie jak „Badania rynku i ewaluacja polityk publicznych" funkcjonująca w ramach Instytutu Socjologii UJ. Absolwenci tej specjalizacji są dobrze przygotowani, by rozpocząć pracę w firmach konsultingowych, usługowych i wdrożeniowych zajmujących się wykorzystywaniem analizy danych do wspierania procesów decyzyjnych oraz w firmach wykorzystujących analizę danych na własne potrzeby. Sami zatrudniliśmy wielu absolwentów tej specjalizacji jak i spotykamy ich w firmach, z którymi współpracujemy. To, co cechuje tych absolwentów, to dobre przygotowanie praktyczne. W efekcie pozwala to ograniczyć czas, jaki jest potrzebny do tego, by z absolwenta uczynić wartościowego pracownika firmy.

Piotr Komornicki
Prezes
Predictive Solutions (poprzednia nazwa firmy: SPSS Polska)

 

Jako osoba kierująca od ponad 5 lat działem badań rynku w firmie PMR chciałbym gorąco rekomendować specjalizację „Badania rynku i ewaluacja polityk publicznych". Absolwenci studiów socjologicznych w Instytucie Socjologii UJ, którzy wybrali tę specjalizację, doskonale odnajdują się na stanowiskach badaczy rynku, zarówno po stronie agencji badań rynku, jak również firm doradczych. Opanowanie materiału wynikającego z programu studiów, który obejmuje zarówno zagadnienia teoretyczne, jak również kładzie istotny nacisk na praktyczne zastosowanie, na pewno nie jest łatwe, jednak moim zdaniem jest to jedyna droga do dobrego przygotowania się do podjęcia pracy zawodowej. Spotykając na swojej drodze zawodowej absolwentów tej specjalizacji zawsze byłem pod dużym wrażeniem kompetencji zdobytych w ramach studiów.

Marcin Rzepka
Kierownik Działu Badań Rynku
PMR Consulting & Research

 

Nasza firma BBS Obserwator często korzysta z pomocy studentów, którzy wybrali specjalizację „Badania rynku i ewaluacja polityki publicznych". Osoby te charakteryzuje wysoki stopień kompetencji i wiedzy w obszarach, które są niezbędne do podjęcia pracy w firmie badawczej. Stąd też początkowa współpraca w formie praktyk często owocuje zatrudnieniem w naszej firmie lub w innych firmach branży badawczej. Dlatego też, gorąco polecam studentom wybieranie tej specjalizacji.

Przemysław Budziło
Badacz, właściciel firmy
BBS Obserwator
(absolwent IS UJ)